سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر دانشی که خرد تأییدش نکند، مایه گمراهی است . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 102 اردیبهشت 26 , ساعت 11:11 صبح

نشریه فوربز در جدیدترین گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد نوشت: سوخو-35 پیشرفته‌ترین جنگنده‌ای محسوب می‌شود که جمهوری اسلامی در 50 سال گذشته در اختیار خود خواهد گرفت و بدون شک این موضوع نقطه عطفی برای نیروی هوایی ایران است.

نشریه فوربز:
نشریه فوربز در جدیدترین گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد نوشت: سوخو-35 پیشرفته‌ترین جنگنده‌ای محسوب می‌شود که جمهوری اسلامی در 50 سال گذشته در اختیار خود خواهد گرفت و بدون شک این موضوع نقطه عطفی برای نیروی هوایی ایران است.

گروه سیاست-رجانیوزبه نظر می‌رسد قرارداد ایران و فدراسیون روسیه برای تحویل سوخو 35 به مرحله اجرا رسیده است و بزودی نخستین دسته از این جنگنده‌ها به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل می‌شود. 

 

به گزارش رجانیوز؛ در همین راستا جمعه هفته گذشته وب‌سایت انگلیسی‌زبان خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی اختصاصی اعلام کرد نیروی هوایی ارتش در هفته‌های پیش رو نخستین دسته از جنگنده‌های سوخو 35 را دریافت خواهد کرد. 
 
با اعلام این خبر که واکنش بسیاری از رسانه‌های خارجی‌زبان را در پی داشت، نشریه آمریکایی فوربس در گزارشی به تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) با عنوان «ایران ممکن است بزودی پیشرفته‌ترین جنگنده خود در 50 سال اخیر را دریافت کند» نوشت: ممکن است جمهوری اسلامی هفته‌های آینده بتواند به جت‌های فلانکر- ای دست یابد؛ جت‌هایی که به سوپر فلانکر معروفند و پیشرفته‌ترین جنگنده‌ای محسوب می‌شوند که جمهوری اسلامی در 50 سال گذشته تحویل گرفته است و بدون شک نقطه عطفی برای نیروی هوایی ایران است.
 
در بخشی از این  گزارش با یک نگاه تاریخی، به دریافت 79 فروند جنگنده اف14 توسط رژیم پهلوی از آمریکا اشاره می‌شود که با وقوع انقلاب اسلامی این جنگنده‌ها در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و به‌رغم تحریم‌های تسلیحاتی ایالات‌متحده و موتورهای غیرقابل اعتماد این هواپیماها، خلبانان ایرانی با استفاده از این جنگنده‌ها توانستند بسیاری از مواضع و هواپیماهای عراقی را نابود کنند.  در ادامه این گزارش آمده است: جنگنده‌های اف14 به دلیل رادار قدرتمند و مجهز به موشک هوا به هوای دوربرد که می‌توانست اهدافی را تا فاصله 100 مایلی (160 کیلومتر) هدف قرار دهد، یک حریف مهیب و یک جنگنده برتر هوایی واقعی برای ایران بود. با گذر زمان در حالی که این جنگنده‌های نسل چهارم در زمان خود بسیار پیشرفته بودند و بخوبی به نیروی هوایی ایران خدمت کردند، رقبای ایران در منطقه در دهه‌های اخیر به جت‌های پیشرفته‌تر و مدرن‌تری دست یافته‌اند. در بخش دیگری از این گزارش به خریداری ناوگانی از جنگنده‌های میگ 29 از اتحاد جماهیر شوروی توسط ایران اشاره می‌شود که نیروی هوایی در حالی که جنگنده‌های اف14 خودش برتر از آنها بود، از شوروی جت‌‌های زیادی درخواست نکرد. سال 1991 نیز هنگامی که جت‌های نیروی هوایی عراق از جمله چندین میراژ اف1 ساخت فرانسه به سمت ایران پرواز کردند،  بیشترشان در اختیار نیروی هوایی ایران قرار گرفت. برخی از این هواپیماهای تهاجمی عراق که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتقل شده بودند، سال 2014 برای کمک به بغداد در مبارزه با داعش، به عراق بازگردانده شدند. 
 
فوربس در ادامه این گزارش به افزایش روابط تهران و مسکو بعد از جنگ اوکراین می‌پردازد و می‌نویسد: ایران در سال‌های گذشته به فکر خرید سوخو30 فلانکر از روسیه بود و دست‌کم از سال 2016، شایعاتی مبنی بر تمایل تهران به تولید مشترک این هواپیمای جنگنده با روسیه شنیده می‌شد. با این حال با جنگ سرنوشت‌ساز روسیه و اوکراین در فوریه 2022 بود که مسکو و تهران روابط دفاعی خود را تا سطح بی‌سابقه‌ای ارتقا دادند. این جنگنده‌ها به احتمال زیاد همان‌ جت‌هایی‌ هستند که در سال‌های اخیر برای صادرات به مصر ساخته شدند و قاهره آن قرارداد را [از ترس تحریم‌های آمریکا] لغو کرد. هنوز دقیقا مشخص نیست آیا تهران به دنبال واردات جنگنده‌های دیگر یا برخی قطعات برای تولید مشترک و مونتاژ بیشتر در ایران است یا خیر اما خبرهایی از تولید مشترک سوخو 35 بار دیگر اوایل ماه مه در رسانه‌های ترکیه منتشر شد.
 
در انتهای این گزارش نیز به نقش سوخو 35های روسی در جنگ اوکراین پرداخته می‌شود. همچنین به نقل قول یک خلبان معروف اوکراینی میگ 29 اشاره می‌کند که وی اخیراً به بی‌بی‌سی گفته است بزرگ‌ترین دشمن آنها در این جنگ، جنگنده‌های روسی سوخو 35 هستند.
 
ویژگی‌های جنگنده سوخو 35
جنگنده سوخو 35 اس که مشهور به ارباب آسمان نیز است، جت مافوق صوت ساخت کارخانه هواپیماسازی سوخو است که سال 2007 ساخته شده و تاکنون ده‌ها پرواز آزمایشی انجام داده است. این جنگنده نسل 4++ محسوب می‌شود که از قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله قدرت مانور بالا و سامانه هدایت الکترونیک پیشرفته برخوردار است. این جنگنده‌ها می‌توانند 8 هدف را همزمان شناسایی، تعقیب و با موشک‌های پیشرفته نابود کنند، همچنین با سامانه پارازیت‌افکنی، توان بالایی برای پنهان شدن از دید رادارهای دشمن دارند. این جنگنده به‌صورت همزمان به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوا‌ به ‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار نیز مسلح می‌شود. حداکثر سرعت این جنگنده در ارتفاع پست 1500 کیلومتر و در ارتفاع بالا 2500 کیلومتر بر ساعت است و عمر عملیاتی موتورهای قدرتمند آن در هر دوره خدمت قبل از نیاز به کنترل و اورهال 4000 ساعت است. انجام مانور «هِربست» برای سوخو 35 بسیار پیش‌پا افتاده ‌است و می‌تواند در کمتر از 5 ثانیه سرعت خود را به صفر رسانده و کاملا تغییر جهت دهد.
 
بنا بر گزارش کارلو کوپ، تحلیلگر ارشد «اندیشکده مطالعات هوایی استرالیا»، ویژگی پرواز ابرپیمایشی که در سوخو 35 وجود دارد، موجب می‌شود این جنگنده بتواند با هواپیماهای دیگر که با سرعت و ارتفاع بیشتری پرواز می‌کنند براحتی درگیر و پیروز شود. کوپ ادعا کرد این ویژگی باعث شده سوخو 35 براحتی در نبرد با جنگنده اف 35 پیروز باشد. همچنین شرکت آمریکایی رندکورپوریشن پس از یک پژوهش در سال 2008 میلادی، جنگنده سوخو 35 را برتر از اف 35 دانست. 
 
قدرت هوایی ایران در منطقه
تجهیز ناوگان هوایی ایران که در سایه تحریم‌ها فرسوده شده است یکی از کابوس‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. ورود جنگنده‌های پیشرفته سوخو 35 می‌تواند موازنه نظامی ایران را در منطقه افزایش دهد، به گونه‌ای که با ورود این جنگنده‌ها ایران قدرت هوایی خود را در کنار پهپادها با هواپیماهای جنگی نیز ارتقا خواهد بخشید. 
 
ایران مدت‌هاست به یکی از قدرت‌های پهپادی تبدیل شده و شاهد مثالش نیز صدور پهپادهای ایرانی به روسیه و همچنین تاسیس کارخانه ساخت پهپاد در برخی کشورهای منطقه است. تعاملات نظامی و تسلیحاتی ایران و روسیه اخیراً افزایش چشمگیری داشته است و این می‌تواند خبر بدی برای آمریکا و غرب باشد.
 
منبعوطن امروز


لیست کل یادداشت های این وبلاگ