خداوند متعال، مؤمنِ دانایِ ژرف اندیشِ پارسایِ فروتنِ آزرمگینِ دانشورِ خوش خویِ میانه روِ با انصاف رادوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 102 تیر 2 , ساعت 6:15 عصر

یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های هفته‌ای که گذشت سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود که با عنوان روز ازدواج نام‌گذاری شده است. ایکنا به همین منظور سلسله گفت‌وگوهایی را با کارشناسان و مشاوران ازدواج به منظور تبیین شاخصه‌های ازدواج موفق و ماندگار منتشر کرد و نگاهی به روند ارائه وام ازدواج داشت.

به گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهایی همچون؛ بازدید معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از ایکنا، اعزام 500 دانش‌آموز استثنایی زیارت اولی به مشهد، برگزاری نشست خبری ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های ستاد جمعیت، کنش‌گری دختران در حل مسائل شهری با مشارکت در رویداد «تهران‌دخت»، عرضه 300 طرح ایرانی اسلامی لباس در رویداد «برکت دیدار»، برگزاری شانزدهمین نشست «خیر و خرد»، مدیریت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با شعار «ایمان، امید و دانایی»، تشریح برنامه‌های ایام مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، «حیاتنا الحسین»؛ شعار اربعین 1402، برگزاری رویداد ملی نهضت، برگزاری افتتاحیه برنامه‌های تابستانه دانش‌آموزان تحت حمایت کمیته امداد، قرآن را میدان‌د‌ار عرصه روش‌های تبلیغی کنیم، برگزاری پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و برگزاری جشن وصال ویژه 2500 زوج را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های هفته‌ای که گذشت سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود که با عنوان روز ازدواج نام‌گذاری شده است. ایکنا به همین منظور سلسله گفت‌وگوهایی را با کارشناسان و مشاوران ازدواج به منظور تبیین شاخصه‌های ازدواج موفق و ماندگار منتشر کرد که طی هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پروا حاج‌علیزاده، روانشناس و مشاور ازدواج و خانواده در گفت‌وگو با ایکنا به تبیین راهکارهای دوام و بقای مطلوب زندگی مشترک و  ریحانه صبورنژاد، روانشناس و مشاور ازدواج و خانواده به موضوع مهارت‌های پیش از ازدواج؛ از خودشناسی تا «ما» شدن پرداخت. همچنین ایکنا نگاهی به روند ارائه وام ازدواج داشت و در گزارش «ضامن و بداخلاقی؛ اسلحه بانک‌ها علیه وام ازدواج» به این موضوع پرداخت که با وچود اینکه براساس اعلام مسئولان مبنی بر اینکه برای دریافت وام ازدواج فقط یک ضامن نیاز است، متصدیان بانک‌ها برخلاف قانون و با بدرفتاری ارائه ضامن‌های متعدد با شرایط خاص را از عروس‌ها و دامادها مطالبه می‌کنند. 

بازدید معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از ایکنا

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی 27 خردادماه از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.

در بخشی از بازدید معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی که با همراهی محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان اتفاق افتاد، گزارشی از روند تولید و انتشار اخبار در ایکنا و نیز فعالیت‌های مراکز تابعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ارائه شد.

اعزام 500 دانش‌آموز استثنایی زیارت اولی به مشهد

نشست خبری حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با موضوع «اقدامات و برنامه‌های حوزه تشخیص و توان‌بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی» روز یکشنبه 28 خردادماه برگزار شد.

حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این نشست با اشاره به آغاز دوران تعطیلی مدارس و برپایی کلاس‌های تابستانی گفت: با توجه به اینکه مدارس تعطیل شده‌اند و جریان تربیت باید ادامه پیدا کند، برنامه‌ریزی کردیم تا در کنار مدارس عادی که اجرای بخشنامه اوقات فراغت را آغاز کردند، ما نیز فعالیت‌های تابستانی خود را آغاز کنیم. پیش‌بینی کردیم تا 600 پایگاه تابستانی را با برآورد هشت هزار دانش‌آموز داشته باشیم. 10 هزار دانش‌آموز در سال گذشته در برنامه‌های تابستان شرکت کردند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های تابستانه به تمامی ظرفیت‌های تربیت‌های شش‌گانه و فعالیت‌های تربیتی فرهنگی ورزشی توجه کردیم و بحث تدبر در آیات قرآن کریم و موضوعات مرتبط با نماز، گردش‌های علمی و اردوهای چند روزه را داشتیم. امسال برای اولین بار 500 دانش‌آموز استثنایی را با 100مربی به اردوی زیارت اولی مشهد اعزام می‌کنیم.

گزارش اقدامات ستاد جمعیت

نشست خبری ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های ستاد جمعیت و نیز رونمایی از مجله امید آینده (نشریه اختصاصی جمعیت و خانواده) روز 28 خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام عزت‌زمانی طی سخنانی بیان کرد: مسئله جمعیت ابرمسئله و ابربحران همه دنیا در اغلب کشور‌ها است و این مسئله در کشور ما نیز وجود دارد. دوره‌ای تصمیم‌ گرفته شد برای توسعه کشور مسئله کنترل جمعیت به عنوان قانون در کشور اجرا شود. در همان سال‌های اول اجرای این قانون به دلایل مختلفی سرعت اجرا بسیار بالا رفت و باعث شد این مسئله با سرعت زیاد و فراتر از تصور پیش رفته و از کنترل خارج شود.

وی بیان کرد: معتقدیم که گره اصلی در مسئله فرزندآوری گره فرهنگی و ذهنی است که اگر با برنامه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی این مسئله را حل نکنیم، نمی‌توانیم اهداف خود را در این زمینه پیش ببریم. سال گذشته در بخش فرهنگی قانون جمعیت با اینکه بودجه خوبی در نظر گرفته شده بود، درواقع هیچ‌گونه بودجه‌ای به این بخش اختصاص داده نشد و در این زمینه برنامه‌های خود را در همکاری با نهاد‌های مختلف انجام داده و بودجه را تأمین کردیم.

اعلام شعار اربعین 1402

کنش‌گری دختران در رویداد «تهران‌دخت»

به همت اداره‌کل زنان و خانواده شهرداری تهران و با همکاری مؤسسه فرهنگی و هنری تبیان نور، رویداد «تهران‌دخت» به عنوان سکوی حل مسئله جمعی کنش‌گری دختران نوجوان در حل مسائل شهری در محورهای ایده‌پردازی دختران نوجوان و کار داوطلبانه برگزار می‌شود.

این رویداد فرهنگی و علمی ویژه دختران نوجوان و در سه حوزه کارآفرینی‌، حفظ محیط زیست شهری و ارتقای کیفیت زندگی در محلات برگزار می‌شود.

با پایان یافتن مهلت ارسال آثار به این رویداد، تعداد 80 اثر و ایده به دبیرخانه رویداد ارسال شد که در این زمینه، پیش‌رویداد تهران‌دخت طی روز پنجشنبه، اول تیرماه برگزار شده و آثار ارسالی مورد داوری و ارزیابی قرار خواهند گرفت. 

عرضه 300 طرح ایرانی اسلامی لباس در رویداد «برکت دیدار»

نشست خبری پیش رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با محوریت لباس محرم و اربعین با عنوان «برکت دیدار» روز دوشنبه 29 خردادماه در وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست، محمدجواد قاسمیان، معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، اظهار امیدواری کرد با این رویداد خلأ تولید لباس مراسم‌ عزاداری را برطرف کنیم و گفت: بعد از محرم و اربعین سال گذشته به این فکر افتادیم که رویدادی مبتنی بر نقوش اسلامی ایرانی برای ارائه لباس مناسب محرم و اربعین طراحی کنیم.

معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از برگزاری رویداد برکت دیدار طی روزهای سوم تا پنجم تیرماه خبر داد و اعلام کرد: 300 طرح ایرانی اسلامی لباس ویژه محرم و اربعین در این رویداد عرضه می‌شود. 

برگزاری شانزدهمین نشست «خیر و خرد»

شانزدهمین نشست «خیر و خرد» با موضوع «آشنایی با اندیشه و نگاه شاعران فارسی‌زبان به فعالیت خیرخواهانه» با حضور ناصر مهدوی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در حوزه علوم انسانی و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد.

مهدوی با اشاره به اینکه اقدامات صمیمانه و شفقت بر مردم مشارکتی از جانب خداوند است، گفت: سعدی به مقوله خیر نگاه دنیوی‌تر و عرفی‌تری دارد، البته نه مانند شهریاران که برای رسیدن به اهداف دنیوی خود به راحتی اخلاق را زیر پا می‌گذارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به لحاظ اخلاقی هنگامی که به انسان‌ها مهر می‌ورزیم، احساس آرامش، رضایت خاطر، لطافت و لذت بیشتری داریم، گفت: خدا بین ما و همسایه ایستاده است. خدا، جز تجلی نیست، بنابراین خداوند وقتی ظهور می‌یابد که به همسایه و همه انسان‌ها عشق می‌ورزید و خیرخواه هستید. 

مدیریت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

نشست خبری تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان 1402 و رونمایی از کتاب «بازی، شادی، خلاقیت» روز سه‌شنبه 30 خرداد در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست بیان کرد: در آستانه فرارسیدن تابستان هستیم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همه امکانات معنوی و مادی خود را برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان فراهم کرده است.

وی ادامه داد: اوقات فراغت مختص به تابستان نیست بلکه در طول همه زندگی وجود دارد و باید برای آن برنامه داشت اما به دلیل تعطیلی مدارس در این زمان فرصت بیشتری ایجاد می‌شود و باید از این فرصت سه‌ماهه به نحو احسن برای آموزش و یادگیری استفاده کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تشریح فعالیت‌های تابستانه این کانون گفت: این برنامه‌ها با عنوان «در مسیر قله» و با شعار «ایمان، امید و دانایی» اجرا خواهد شد و بیش از چهار هزار مربی در سراسر کشور آماده هستند تا پذیرای کودکان و نوجوانان باشند. 

اعلام شعار اربعین 1402

تشریح برنامه‌های ایام مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

نشست خبری حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) روز 30 خردادماه در رابطه با برنامه‌های این آستان در ایام مسلمیه و دعای عرفه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عرفاتی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حرم مطهر در شب‌های جمعه و روز جمعه جمعیت بیشتری را به خود می‌بیند و شب جمعه نیز شب زیارت مخصوص امام حسین(ع) است به همین جهت از اذان مغرب در شب جمعه تا اذان صبح روز جمعه برنامه پیوسته برای زائران برگزار می‌کنیم.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن تشریح برنامه‌های این آستان در ایام مسلمیه گفت: حدود 200 هیئت مذهبی در مراسم مسلمیه شرکت خواهند کرد.

«حیاتنا الحسین»؛ شعار اربعین 1402

ستاد فرهنگی اربعین متشکل از کمیته فرهنگی اربعین ایران و عراق با مشورت‌های گسترده با صاحب‌نظران و اهل اندیشه و فرهنگ و رسانه شعار اربعین سال 1402 شمسی (1445 قمری) را «حیاتنا الحسین» انتخاب و اعلام کرد: این شعار انتخاب شده تا راهبرد، جهت و رویکرد برنامه‌ها و اقدام‌ها در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها در مراسم اربعین باشد.

در اطلاعیه مربوط به انتخاب شعار اربعین 1402 همچنین آمده است: «معتقدیم که سیره و سلوک امام حسین(ع) همانند حیات پر بار و برکت نبوی در همه عرصه‌ها، ظرفیتی بی‌بدیل، برای آفرینش و ارائه زیست متعالی است. از این رو لازم است به عنوان پیش‌نیاز اصلی و مهم این حرکت، سلوک و سیره و راه و آرمان امام حسین(ع) عقلانی، درست و شایسته تبیین و ترویج شود تا سراج روشن این حرکت و راه امید آفرین باشد».

برگزاری رویداد ملی نهضت

در ایام سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، رویداد ملی نهضت به مناسبت تجلیل از خادمان تبلیغ و تبیین اسلام ناب روز 31 خردادماه با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در محل تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: به زعم این کمترین، سنتی که طی آن هر سال حوالی یکم تیرماه از عده‌ای تقدیر می‌شود، سنتی حسنه است. در این زمینه هر سال گزارش کار خادمان نهضت تبلیغ اسلام ناب را اوایل شهریورماه محضر جامعه رسانه‌ای عرضه می‌کنیم. روز تبلیغ و دستگاه تبلیغی ما را یاد شهید حقانی می‌اندازد و در واقع اولین مبلغان، شهدا، شهدای تبلیغ و خانواده شهدا هستند. 

وی با اشاره به مسئله مردمی‌شدن امر تبلیغ، افزود: روحانیون و اساتید باید سررشته مبلغان باشند منتهی این موضوع مختص این قشر نیست و همه مردم باید به امر تبلیغ بپردازند. حضرت علی(ع) همچون پیامبر(ص) زمینه گفت‌وگوی مردم با مردم و نشر حق و خوبی‌ها را فراهم می‌کردند. لذا سر رشته تبلیغ در دست اندیشمندان است و باید راهی یافت که مردم خود مبلغ شده و به تبلیغ حق در جامعه بپردازند.

برنامه‌های تابستانه دانش‌آموزان تحت حمایت کمیته امداد

آئین افتتاحیه برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان تحت حمایت کمیته امداد روز چهارشنبه،31‏‏‏‏ خرداد در تالار خلیج فارس باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سیدابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران در این مراسم بیان کرد: این مراسم آغاز بسیار خوبی در آخرین روز از بهار است و امیدوارم که بتوانیم در آغاز فصل تابستان از اوقات فراغت استفاده کامل کنیم و امید که با این اتفاقات حرکتی به سوی رشد و شکوفایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اوقات فراغت فرصت مناسبی برای تقویت استعدادها و مهارت‌هاست و ما ضمن اینکه به بحث تحصیل توجه می‌کنیم به موضوع آموزش کار، مهارت و زندگی نیز توجه داریم زیرا معتقدیم همه موضوعاتی که در زندگی افراد مؤثر است باید رشد کند.

اعلام شعار اربعین 1402

قرآن را میدان‌د‌ار عرصه روش‌های تبلیغی کنیم

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت نسبت به انتشار گفت‌وگویی ویژه با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمانم تبلیغات اسلامی در رابطه با روز تبلیغ اقدام کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « شاید جدی‌ترین مسئله‌ای که این روزها باید بدان توجه کرد و در حوزه تبلیغ مد نظر قرار داد، این است که تبلیغ باید قدرت تولید معنا به معنای حرف نو و متفاوت مبتنی بر اسلام ناب و قرآن و روایات داشته باشد. حرفی که پرچم آن را امام(ره) و مقام معظم رهبری به دست گرفته و پیش برده‌اند. دستگاه تبلیغی نیز باید این هنر را داشته باشد که این معنا را متناسب با زمانه‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم، تولید کرده و قدرت داشته باشد تا این تولید معنا را در یک ویترین مناسب و متناسب با مخاطب ارائه دهد. گاهی اوقات معنای عمیق تولید می‌کنیم، اما آن را در یک کتاب قطور چند صد صفحه‌ای نگه می‌داریم. انتقال این معنا نیازمند یک ویترین جذاب است.

دومین نکته، تبدیل این معنا متناسب با مخاطب در عرصه‌های مختلف است. این حرف که امروز دوران تبلیغ و اطلا‌ع‌رسانی به پایان رسیده است، معنایی ندارد. تبلیغ در طول تاریخ وجود داشته و تا پایان زیست بشر نیز وجود خواهد داشت. تبلیغ هنر کسانی است که می‌توانند حرف خود را به مخاطبان برسانند. تبلیغ به ویژه در حوزه اسلام که مبتنی بر مبانی عمیق و مؤثر بوده و می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای مخاطبان حرف تولید کند، موضوع بسیار مهمی است. اسلام و قرآن برای تمامی حوزه‌ها در همه عرصه‌ها حرف و نکته دارند و چنانچه بتوانیم این معنا را به خوبی تولید کنیم، در حوزه تبلیغ نیز مؤثر خواهیم بود».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید! 

ب

گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی 

پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور طی روزهای پایانی هفته گذشته در اردبیل برگزار شد. این گردهمایی روز یکم تیرماه با انتشار بیانیه‌ای در شهر اردبیل به کار خود پایان داد. در بخش‌هایی از این بیانیه معاونت پژوهش و فناوری این نهاد تاکید کرده است:

«اندیشه‌ورزی و گفت‌و‌گو از پیش‌نیازهای اساسی توسعه فکری و عملی هر جامعه‌ای است، لذا صاحبان خرد و جستجوگران عرصه پژوهش و فناوری با هم‌اندیشی و تسهیم دانش، تجارب و مهارت‌های مدیریتی خود، می‌توانند به تعاطی، تحول و تکامل روشی و مدیریتی دست یابند.

جهد مستمر و روش‌مند، همراه با انگیزه‌های معنوی و متکی به باورهای دینی و خدمت‌رسانی به خلق و مردم عزیز، جهادگران را بر آن می‌دارد تا نسبت به اصلاح، تعمیق و توسعه روش‌ها بیاندیشند و با درک شرایط زمانه در جهت هماهنگ‌سازی توانمندی‌های موجود با نیازها و مشکلات در جامعه، گام‌های اساسی و مؤثر را در برنامه‌ها و اقدامات خود بردارند».

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ