سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دلت جامه پرهیزگاری بپوشان تا به دانش برسی [از سفارشهای خضر به موسی علیه السلام]
 
شنبه 102 آبان 20 , ساعت 8:2 عصر

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی پزشکی بازیافتی، بیان کرد: عامل موفقیت این کتاب‌ها را می‌توان کاری که در این کتاب‌ها جاری است عنوان کرد؛ تفکری که بیان می‌کند سلول‌های بنیادی یک علم نیست بلکه یک فرهنگ است، «فرهنگ توانستن».

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی پزشکی بازیافتی، امروز شنبه، 20 آبان در فرهنگستان علوم برگزار شد.

حسن مسلمی نائینی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در این نشست ضمن محکوم کردن اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونسیتی بیان کرد: در شرایط سختی قرار داریم و شهادت مردم مظلوم فلسطین را تسلیت و پیروزی‌های بزرگی که سبب شکست غیرقابل جبران رژیم صهیونسیتی شده است تبریک عرض می‌کنم.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: تأثیر کتاب در صدور اندیشه و فکر، انکارناپذیر است به همین دلیل از همان سال‌های ابتدایی، اهتمام به انتشار کتب جدید که بازتاب فکر و اندیشه محققان کشور به خصوص محققان جهاد دانشگاهی است از نظر مسئولان این نهاد مغفول نماند.

ولی ادامه داد: در ابتدای راه بیشتر کتاب‌ها افست یا کپی بود اما با همت جهادگران و محققان، خوشحالیم که اعلام کنیم، امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که کتاب‌های منتشر شده در جهاددانشگاهی دستاورد تحقیق و پژوهش جهادگران ساعی و محقق کشور است. 

مسلمی نائینی افزود: محققان با تلاش شبانه‌روزی خود کتب ارزشمند و مرجع تولید می‌کنند. امروز در سازمان ترویج مطالعه و انتشارات، شمار زیادی کتب مؤلف به چشم می‌خورند که مایه مباهات است. هر یک از این کتاب‌ها حاصل تجربه‌ها و آموخته‌هایی است که طی سال‌ها کسب شده است. این تجربیات، تفکرات، دانش‌ها و مهارت‌ها به کمک انتشار این کتاب‌ها حفظ و منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه انتشار یک کتاب تخصصی در موضوع خاص و علم نوظهور از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: زیرا اولاً علم روز دنیاست و ثانیاً جامعه دانشگاهی و دانشمندان کشور تشنه آن‌ها هستند؛ نسل آینده دانش‌پژوه برای کسب تخصص، مهارت و مرتفع کردن نیاز کشور به این علوم نیازمند یادگیری دانش است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: انتشار کتاب یکی از ابتدایی‌ترین ابزار آموزش و انتقال دانش و تجربه است. با تأسیس رشته‌های جدید با موضوع سلول‌های بنیادی و نیاز به منابع مرجع برای این رشته‌ها پروفسور حسین بهاروند و همکارانشان با تلاش و همتی والا، نگارش مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی را آغاز کردند؛ کتاب‌هایی که نتیجه زحمات و تحقیقاتشان در پژوهشکده زیست‌شناسی و سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است. اولین سری این کتاب‌ها شامل چهار جلد می‌شود که در سال 1398 منتشر شد و مورد استقبال وسیع دانشجویان و دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان المپیادی مشتاق علم قرار گرفت.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب‌ها به روز بودن علوم و مطالب مطرح شده، منحصر به فرد بودن، تصاویر مرتبط، نویسندگان و همچنین کامل و جامع بودن آن‌ها است اما مهم‌تر از همه اینها عامل موفقیت این کتاب‌ها را می‌توان کاری که در این کتاب‌ها جاری است، عنوان کرد. تفکری که بیان می‌کند سلول‌های بنیادی یک علم نیست بلکه یک فرهنگ است؛ فرهنگ توانستن. فرهنگی که از سال 1381 با تولید اولین سلول بنیادی رویانی جنینی موشی در پژوهشگاه رویان با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آقای بهاروند و همکارانش آغاز شد و در سال‌های بعد با تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی ادامه پیدا کرد و با نگاه بین رشته‌ای سلول‌های بنیادی این روند همچنان با موفقیت‌های بیشتر در جریان است. 

مسلمی نائینی افزود: در اینجا لازم است تا از آقای کاظمی آشتیانی یادی کنیم که در بنیانگذاری پژوهشگاه رویان و علوم ناباروری و سلول‌های بنیادی گام برداشت؛ امروز جای ایشان خالی‌ است تا ثمره نهالی که به بار نشسته است را ببیند. تلاش آقای دکتر حسین بهاروند با نگارش این مجموعه کتاب‌ها برای افزایش دانش عمومی با این نگاه که با افزایش معدل دانش جامعه، گل‌های بیشتری در جامعه شکوفا می‌شوند و افراد بیشتری از سایر علوم نظیر مهندسی و حتی علوم فیزیک، ریاضی، شیمی و... وارد این علم خواهند شد و بدین ترتیب کاربرد علم که همانا حاصل انباشته شدن علم است به دست می‌آید که قابل تحسین و تقدیر است. ضمن تبریک به ایشان که امروز 9 جلد کتاب رونمایی خواهد شد، امیدوارم باقی کتاب‌ها نیز به زودی منتشر شود.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ