سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به صاحب دانش بگو عصایی از آهن و کفشی آهنین برگیرد و دانش را بجوید، تا آنکه عصا بشکند و کفشها پاره گردد . [داود علیه السلام]
 
دوشنبه 102 آذر 13 , ساعت 11:44 عصر

وزارت دارایی اسرائیل روز دوشنبه هزینه جنگ فعلی در غزه را 191 شِکِل (51 میلیارد دلار) برآورد کرد.

اسرائیل هزینه جنگ غزه را 51 میلیارد دلار برآورد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه هزینه اولیه جنگ غزه را 191 شِکِل (51 میلیارد دلار) برآورد کرد. 

مقام‌های وزارت دارایی رژیم که روز دوشنبه در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته امور مالی کنست برگزار شد گفتند که این رقم ممکن است بسته به تحولات میدانی افزایش پیدا کند. 

اسرائیل پیش از این هزینه جنگ را 163 میلیارد شکل (44 میلیارد دلار) برآورد کرده بود. 

مقام‌های وزارت دارایی اسرائیل علاوه بر این به جلسه کنست گفتند که درآمدهای مالیاتی حتی قبل از شروع جنگ در غزه هم رو به کاهش گذاشته بود. 

رسانه‎‌های عبری زبان چند روز پیش گزارش دادند زیان‌هایی که اقتصاد رژیم صهیونیستی در کمتر از دو ماه از شروع جنگ در نوار غزه متحمل شد، تصویری تیره و تار را در مورد عملکرد بخش‌های مختلف این رژیم ترسیم می‌کند.

به گفته این رسانه‌ها، در حال حاضر این خسارت‌های هنگفت اقتصادی رژیم صهیونیستی، سوال‌های زیادی را در مورد دوره زمانی که اقتصاد این رژیم می‌تواند طول بکشد تا بهبود یابد، به وجود آورده است، زیرا اثرات اقتصادی جنگ غزه از خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا در 2022  در سرزمین‌های اشغالی هم فراتر رفته است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی معتقدند، زیان‌های مالی این رژیم فشار زیادی بر تصمیم کابینه نتانیاهو برای ادامه جنگ وارد کرده است و تصمیمات کابینه و صورت‌های مالی پیاپی نشان می‌دهد که جنگ به زودی پایان می‌یابد، به‌ویژه با توجه به  اینکه پرداخت غرامت به شرکت‌های آسیب‌دیده از جنگ برای ماه پس از نوامبر تمدید نشده است.

در همین حال قرارداد اسکان افراد تخلیه شده از مناطق نزدیک به محدوده شلیک موشک‌های مقاومت فلسطین در واحدهای مسکونی در چندین منطقه داخل سرزمین‌های اشغالی به پایان رسیده است.

 تعداد شهرک‌نشینان صهیونیستی که از مناطق مرزی سرزمین‌های اشغالی با نوار غزه گریخته‌اند به بیش از 125 هزار نفر می‌رسند و کابینه رژیم صهیونیستی برنامه ریزی کرده است برخی از آنها به شهرک‌هایی که در هفت کیلومتری نوار غزه واقع است، بازگردند، علاوه بر اینکه کابینه رژیم صهیونیستی مذاکرات فشرده‌ای با خطوط هوایی بین المللی برای از سرگیری پروازهایشان به سرزمین‌های اشغالی داشته است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (15 مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد.

با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

 خسارت‌های سنگین به اقتصاد اسرائیل شده پیش از این از زاویه‌های دیگری نیز مورد نظر رسانه‌های غربی قرار گرفته است. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ چندی پیش با جمع‌آوری آمارهای جدید خبر داد که بیش از یک سوم شرکت‌های رژیم صهیونیستی از شوک جنگ غزه هنوز کسب و کار خود را از سر نگرفتند.

بلومبرگ تاکید کرد که کسب و کارهای کوچک در اسرائیل بیشترین آسیب را از جنگ غزه متحمل شده‌اند که علائم آن کاهش 21 درصدی خرید هفتگی با استفاده از کارت‌های اعتباری نسبت به میانگین قبل از جنگ در سال 2023 و همچنین کمبود نیروی انسانی به دلیل فراخوان بی سابقه 300 هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به جمع نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی است که هشت درصد نیروی کار در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ