سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که عوض را باور کند ، در بخشش جوانمرد بود . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 102 بهمن 25 , ساعت 7:11 عصر
بِعثَت به برگزیده شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری و آغاز رسالت او اشاره دارد که بنابر مشهور، در 27 رجب سال چهلم عام الفیل روی داده است. از این ‌رو در فرهنگ شیعی 27 رجب، به عنوان عید مبعث گرامی داشته می‌شود.
مبعث اسم زمان از ریشه «بعث» است، و بَعْث در لغت برانگیختن و روانه کردن چیزى است بِعْثَت‌ در فرهنگ‌ اسلامى‌ عموما به‌ معنای‌ برانگیختن‌ و برگزیدن‌ پیامبران‌ از سوی خداوند برای‌ هدایت‌ مردم‌ است که‌ آغاز رسالت‌ هر پیامبر می باشد.
بعثت در قرآن کریم، به معنای برانگیختن و فرستادن پیامبران برای هدایت مردم و نیز حشر مردگان به کار رفته است بعثت پیامبر اکرم(ص) بنابر مشهور در 40 سالگی و بنا به قولی، در 43 سالگی حضرت محمد(ص) رخ داده است طبق گفته مورخان، بعثت در 27 رجب سال چهلم عام الفیل و بیستمین سال حکومت خسرو پرویز بر ایران روی داده است.
امام حسن عسکرى) علیه السّلام) در توصیف بعثت نبى اکرم صلّى اللّه علیه و آله بود، می فرماید: «... تا این که به چهل سالگى رسید، و خداوند قلب کریمش را بهترین و والاترین و خاشع‌ترین و مطیع‌ترین قلب‌ها یافت. پس به درهاى آسمان اجازه داد و آنها بازشدند و به ملائکه اجازه داد و آنها نازل شدند و در این حال محمد صلّى اللّه علیه و آله به آنها مى‌نگریست. پس رحمت از طرف عرش بر وى نازل شد و او به روح الامین (جبرئیل) نگاه مى‌کرد، جبرئیل نزد او فرود آمد و دستش را گرفت و تکان داد و گفت: اى محمد! بخوان، محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟ گفت: اى محمد! اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذی خَلَقَ * خَلَقَ الْاِنسانَ مِنْ عَلَقَ * اِقْرَا وَ رَبُّک الْاَکرَمُ * اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ.
در روایات برای شب و روز مبعث اعمالی ذکر شده است که انجام آن مستحب است
اعمال شب بیست و هفتم
غسل کردن
زیارت امیرالمومنین(ع)
خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره‌های حمد، فلق و ناس را یکبار و نیز اخلاص چهار بار خوانده می‌شود و بعد از اتمام نماز، گفته شود لا اله الا الله والله اکبر الحمدلله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
از این شب با نام «لیلة المحیا» به معنای شب احیا و شب زنده‌داری نیز نام برده شده است
 
اعمال روز بیست و هفتم
غسل کردن
روزه گرفتن
صلوات فرستادن
زیارت امیرالمومنین(ع)
زیارت پیامبر(ص)
 
منابع: سایت دانشنامه اسلامی، ویکی شیعه و مفاتیح الجنان


لیست کل یادداشت های این وبلاگ