سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ناتوانترین مردم کسى است که نیروى به دست آوردن دوستان ندارد ، و ناتوانتر از او کسى بود که دوستى به دست آرد و او را ضایع گذارد . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 93 دی 9 , ساعت 8:32 صبح

شاید بتوان گفت پنج سال پس از فتنه 88 زمان مناسبی است تا به  بازخوانی مواضع علمایی بپردازیم که در آن برهه با شجاعت به میدان آمده و به افشای ماهیت فتنه گران پرداختند، لذا در دومین گزارش از این سلسه مطالب، گزیده ای مواضع فراموش نشدنی آیت الله نوری همدانی را در سال 88 مرور می کنیم.


 

پیام آیت الله نوری به رهبر انقلاب قبل نمازجمعه: حاضرم به تهران بیایم و پشت شما نماز بخوانم

ایشان از همان روزهای نخست بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری، قبل از نماز جمعه تاریخی 29 خرداد به امامت رهبر انقلاب در دانشگاه تهران، به ایشان پیام دادند که حاضرند از قم به تهران آمده و در این مراسم شرکت کنند.


این خبری است که اخیرا حجه الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز با بیان آن در برنامه شناسنامه گفت: «زمانی که رهبری می‌خواستند 29خرداد بیایند نماز جمعه‌ تاریخی دانشگاه تهران ،‌ یک روز قبلش آیت ا... نوری همدانی از قم زنگ زدند که به رهبری به شکلی منعکس شود من خودم هم می‌روم تهران جلوی جمعیت راه می‌افتم و بعد می‌رویم دانشگاه و در نماز آقا شرکت می‌کنیم که ما مقدمات آمدن ایشان را فراهم کردیم بعد این مسئله را با دفتر رهبری در میان گذاشتیم . آقا فرمودند: بگویید نیازی به آمدن شما الان نیست مزاحم ایشان نشوید مردم تهران متدینین تهران زن و مرد تهران در صحنه هستند و خیلی جای نگرانی نیست.»

نامه تشکر آمیز آیت الله نوری همدانی به رهبر انقلاب بعد از نماز جمعه تاریخی

پس از بیانات مستدل رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه 29 خرداد، آیت‌الله نوری همدانی از نخستین چهره‌های شاخصی بود که در پیامی به رهبر معظم انقلاب، ضمن حمایت از مواضع متقن ایشان، همگان، به‌ویژه به ظاهر معترضان را به در پیش گرفتن طریق قانون فرا خواند.

ایشان در نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتند: بیانات روشنگرانه جنابعالی که توأم با تذکر و یاد خدا و سکینه الهی و معنویت بود مبشر وحدت و صفا در جامعه اسلامی بود. این بیانات بار دیگر نقش ارزنده ولایت فقیه را بر همگان نشان داد و ثابت کرد که تأکید امام راحل عظیم الشأن که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند یک واقعیت تردید ناپذیر است.

این نامه تصریح می‌کند: این بیانات محورهای فراوانی داشت که هر یک شایسته تحلیل فراوان است ولی عمده‌ترین محورهای آن عبارت بود از تشکر از حضور افتخار آمیز مردم عزیز ایران در انتخابات و تأکید بر هوشیاری مردم به‌ویژه نخبگان در برابر بیگانگان و تأکید بر سلامت انتخابات و لزوم پیگیری اعتراضات از مجرای قانونی و اینکه آشوب‌های خیابانی توسط استکبار مدیریت می‌شود. در پایان این نامه آمده است: ما اطمینان داریم این توجهات و توسلات آنچنان که تاکنون کشور را ازخطر حفظ کرده است از این پس نیز حفظ خواهد کرد.

امتناع آیت الله از دیدار با یوسف صانعی

با گذر زمان و افزایش فزاینده حرمت‌شکنی‌های شماری از آشوب‌طلبان خیابانی، انتقادات صریح آیت‌الله نسبت به بانیان این روند، شتاب بیشتری گرفت. جریان موسوم به اصلاح‌طلب در برابر این انتقادات، فرآیندی دو مرحله‌ای را طی کرد. آنان در ابتدای امر سعی کردند برخی از وابستگان خود را نزد آیت‌الله نوری بفرستند و وی را از مواضع خود منصرف سازند، شگردی که در آن توفیق نیافتند. از بارزترین مصادیق این شکست، امتناع آیت‌الله از پذیرش درخواست ملاقات آیت‌الله یوسف صانعی بود. بعدها یکی از اعضای دفتر آیت‌الله نوری همدانی، شایعه‌پراکنی‌های آقای صانعی علیه آیت‌الله نوری را یکی از دلایل امتناع ایشان از ملاقات با او برشمرد.

شعار آیت الله نوری بعد از توهین به امام: «خامنه ای کوثر است/ دشمن او ابتر است»

واکنش ایشان در ماجرای پاره کردن تصویر حضرت امام(ره) و شعارهای او در حمایت از اندیشه امام‌(ره) و رهبری، و نیز عکس‌العمل قاطع در برابر توهین عده‌ای از عناصر غیربومی و گسیل داشته شده به قم در تشییع آقای منتظری، و در نهایت واکنش جدی به هنجارشکنی‌های عاشورای حسینی، همگی جلوه‌هایی ماندگار از این پایمردی‌اند.


در این میان جمعی از روحانیون و مردم قم نیز جلوی بیت آیت الله نوری همدانی تجمع کردند و این مرجع عالیقدر نیز در جمع مردم در حمایت از امام و رهبر انقلاب شعار سر داد: «امام ما کوثر است، دشمن او ابتر است.» و جمعیت نیز به تبعیت از آیت الله مشت‏ها را گره کردند و شعار دادند. آیت الله با لحنی محکم و کوبنده ادامه داد: «خامنه ای کوثر است، دشمن او ابتر است.» و باز این غریو فریاد حضار بودند که در کوچه‏های قم می‏پیچید.

موضع گیری محکم بعد از اهانت های حامیان منتظری در قم

آیت الله نوری همدانی با اشاره به توهین های حامیان منتظری در روز تشییع جنازه وی در قم گفت: «متاسفانه جریاناتی در نظام به ‌وجود می‌آید و پرده‌ها کنار می‌رود و حقایق آشکار می‌شود.» این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید در برابر منکر سکوت کرد، ابراز داشت:«چه معروفی از نظام مهم‌تر و چه منکری از استکبار بالاتر؟» وی خواستار عکس‌العمل مناسب مردم در برابر جریانات اخیر شد و افزود:«نباید نظاره‌گر ماجرا بود چون سکوت و بی‌تفاوتی در این زمینه خلاف شرع است.»

وی ادامه داد: «سکوت در برابر شعارهای دیروز جایز نیست، چون ارزش‌ها در هم شکسته و خون شهدا پایمال شد.» این مرجع تقلید با اشاره به انحرافات صورت گرفته در دین بعد از پیامبر(ص) افزود: «قیام کربلا در راستای اصلاح دین و متوجه‌کردن اشتباه مردم صورت گرفت.» وی با بیان اینکه درس‌های فراوانی در عاشورا وجود دارد، یادآور شد: «یکی از درس‌های عاشورا این است که هر وقت انحراف از اسلام حاصل شد، باید قیام کرد و بدانیم که اسلام ولایت را محور قرار داده است.»

آیت الله نوری خطاب به موسوی: چرا در برابر شعارهای انحرافی حامیان تان سکوت کرده اید؟

آیت الله نوری در دی ماه 88 در جمع پرسنل ناجا، صریحاً میرحسین موسوی را مورد خطاب قرار داد و از او سؤال بدین شرح پرسید: شما که خودتان را پیرو و دنباله‌رو خط امام راحل(ره) آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی معرفی می‌کنید، چرا در مقابل شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» هواداران‌تان در راهپیمایی روز قدس هیچ عکس‌العملی نشان ندادید؟

نباید فراموش کرد که دفاع از ملت مظلوم فلسطین و همه ستمدیدگان دنیا جزو سیاست‌های اصلی این انقلاب از بدو شکل‌گیری تا کنون بوده است. این مرجع تقلید در سؤال دوم خود از موسوی، با انتقاد از هواداران فرقه سبز و رهبران آنان در خصوص سر دادن شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» اظهار داشت: «چرا باید رهبران و گردانندگان این گروه در مقابل این شعار سکوت کنند؟» آیت‌الله نوری همدانی شعار جمهوری ایرانی را شعاری دانست که رضاخان و پسرش مرتباً سر می‌دادند و تأکید کرد: «اسلام نخستین رکن این نظام است و این نظام بدون اسلام هیچ معنا و مفهومی ندارد.»

سپس به طرح سؤال سوم از میر حسین موسوی پرداخت: «طرفداران شما در شهر مقدس قم و همچنین تهران و شهرهای دیگر، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند. اگر شما واقعاً پیرو خط امام(ره) و در زمره دوستداران ایشان هستید، چرا آنان را متوجه اشتباه و غفلت‌شان نمی‌کنید؟» چهارمین سؤال ایشان از موسوی این بود که : «شما می‌گویید هیچ رابطه‌ای با بیگانگان ندارید، اما همگان می‌دانند که آنها چقدر از شما در رسانه‌های خود تعریف و تمجید می‌کنند، پس چرا راه خود را از آنان جدا نمی‌کنید؟ شما باید به این سؤال‌ها پاسخ روشن و شفاف بدهید تا هر چه مبهم است، برای همه مردم ایران شفاف‌سازی شود.»

نامه دوم آیت الله خطاب به رهبر انقلاب: حضور مردم در 22 بهمن بیعت مجدد آنها با شما بود

آیت الله نوری در پیامی به مناسبت 22 بهمن سال 88 خطاب به رهبر انقلاب نیز نوشت: حضور حماسی و باشکوه مردم عزیز ما در راهپیمایی بیست و دوم 1388 برگ رزین دیگری بر افتخارات و امتیازات نظام مقدس جمهوری اسلامی افزود. امام عزیز ما اعلی الله مقامه در راهبردی که برای انقلاب تبیین کردند، سه موضوع را در هم تنیدند: «اسلام»، «مردم» و «ولایت فقیه» و این راهپیمایی باشکوه، نمادی از این تنیدگی بود. این حضور شکوهمند پیام وفاداری به نظام اسلامی و بیعت با امام و شهیدان و عشق و علاقه وافر مردم به جنابعالی بود و امید آنکه بیگانگان و بازی خوردگان داخلی و جریان فتنه، درس‌های بایسته را از این حضور شکوهمند گرفته باشند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ