سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] از خدا بترسید ، ترسیدن وارسته‏اى که دامن به کمر زده و خود را آماده ساخته ، و در فرصتى که داشته کوشیده و ترسان به راه بندگى تاخته و نگریسته است در آنجا که رخت بایدش کشید و پایان کار و عاقبتى که بدان خواهد رسید . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 100 مرداد 25 , ساعت 9:1 عصر

خیلی از عزاداران حسینی امسال همچون سال گذشته این دغدغه را دارند که چطور با وجود شیوع شدید موج پنجم کرونا به عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بپردازند و اعضای خانواده شان را نیز در این زمینه مشارکت دهند. برخی افراد می توانند با رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری در مراسم ها شرکت کنند، اما خیلی ها که بچه کوچک دارند یا دارای بیماری های خاص هستند، برای سلامتی خود و اعضای خانواده ترجیح می دهند در منازلشان باشند اما دلشان به عشق سید و سالار شهدا(ع) می تپد.

امسال همچون سال پیش می توانیم به شکل متفاوتی عزاداری حسینی را در منزل برپا کنیم، چطور است یک تکیه خانگی برپا کنیم چون قدیم ترها که محل ها دارای تکیه بودند و اعضا هر محرم در آنجا جمع می شدند، یک عده سقا بودند، چایی می آوردند ، یک عده برای شام نذری تلاش می کردند تا مردم را غذا بدهند و بقیه هم در عزاداری ها شرکت می کردند.

*خانواده را در عزای حسینی دخیل کنید

امسال این فرصت برایمان پیش آمده تا در کنار اعضای خانواده عزاداری کنیم، به راحتی می توانیم یک روضه خانگی برای ترویج فرهنگ حسینی در خانه برگزار کنیم، بچه ها را در آن دخیل کنیم، سخنرانی در زمینه اسلام و شهادت امام حسین(ع) گوش دهیم و به عزاداری از طریق گوش دادن به صدای مداحان و همینطور عزاداری های صدا و سیما بپردازیم و دل هایمان را روانه حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) کنیم.

همانطور که هر شب از شب های محرم تا اولین دهه به نام یکی از بزرگان فرهنگ عاشورایی است به راحتی می توانیم برنامه های عزاداری آنها را از اینترنت دانلود کرده و هر شب یکی را گوش دهیم و پس از آن پدر و مادرها برای بچه هایشان داستان های شهادت بزرگان را نقل کنند و آنها را با امام حسین(ع) و یارانشان آشنا کنند.

*زیارت عاشورا بخوانید

بنابراین هر شب رأس ساعت مشخصی اعضای خانواده می توانند دور هم جمع شوند، زیارت عاشورا ، حدیث کساء و ادعیه اهل بیت(ع) را قرائت کنند و پس از آن به عزاداری حسینی گوش دهند و خود نیز با آن همنوا شوند.

اگر بچه ها در این میانه خسته شدند و نتوانستند پا به پای بزرگترها شوند، بهتر است یک فرصتی برای استراحت به آنها بدهید، غذا یا تنقلاتی تهیه کنید تا بتوانند تا پایان همراه شما باشند.

سامانه هایی نیز برای درخواست مداح برای روضه های خانگی راه اندازی شده و طرح هایی چون طرح سدره که می توانید درآنها برای عزاداری شرکت کنید و با تعداد اندک و فاصله گذاری اجتماعی یک روضه ترتیب دهید.

*سیاه پوشی عزای حسینی را در منزل رسم کنید

هر ساله در ایام محرم همه محلات و خیابان های کشور مزین به پرچم های سیاه و لباس های مشکی می شود و این نشانه عزای اهل بیت(ع) است که همیشه بوده و خواهد ماند بهتر است امسال هم برای کمرنگ نشدن سوگواری امام حسین(ع) به سیاه زنی در منازل حتی جلوی درب منزل و راهرو ها  و همینطور درب حیاط خانه ها بپردازید. ای امر باعث حرمت نگه داشتن به واقعه عاشورا می شود.

*فضای خانه را زمان عزاداری تاریک کنید

در زمان برگزاری روضه خانگی برق های خانه را خاموش کنید تا فضای تکیه و هیئت ها برای اعضا تداعی شود و با چراغ اندک در تاریکی به عزاداری بپردازید.

*نذری حسینی را فراموش نکنید

اگر توان این را ندارید که هر شب بتوانید برای امام حسین(ع) و یارانشان اطعام کنید، یک شب های مخصوصی مثل شب شهادت امام حسین، روش عاشورا، تاسوعا نذری بدهید این کار پسندیده بنا به روایت خود امام حسین (ع) که فرمودند: «همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان‌هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند.»

نذری و اطعام دادن در ایام کرونا می تواند کاملا بهداشتی و بسته بندی شده باشد حتی یک ظرف شربت بسته بندی شده یا کلوچه خانگی، شله زرد و غذای ساده می تواند ثواب نذری را برایتان فراهم کند. نذری دادن در فضای خانه می تواند از همسایه ها شروع شود و به اهل محل برسد. سعی کنید موقع طبخ غذا یا آماده سازی شربت و چای به نام اهل بیت(ع) نیت کنید و به بچه ها نیز یاد دهید تا در این کار خیر مشارکت کنند. ادامه مطلب...

یکشنبه 100 مرداد 24 , ساعت 9:29 عصر

نگاه عمق علامه جعفری به عاشورا در «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت»


کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» به قلم علامه محمد تقی جعفری، درباره حوادث کربلا و شخصیت امام حسین (ع) نوشته شده است.

به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران واقعه عاشورا، این کتاب را می‌توان در ردیف بهترین کتبی به شمار آورد که درباره حادثه کربلا و شخصیت امام حسین (ع) منتشر شده است.

کالبدشکافی تاریخ نگاری امام حسین و تمرکز در سیر انسانی حرکت عظیم اباعبدالله از نگاه جامعه شناسی، تکلیف گرایی، حقوق بشر، زیبایی شناسی، تعهدگرایی و ... گفتمان‌های جدیدی را سبب شده که به قلم استاد جعفری آغاز و پس از رحلت او، در ادامه با تدوین سخنرانی‌های ایشان (کتاب دوم) تکمیل شده است.

به نظر مى‏ رسد، تعداد کتبى که تنها شیعیان درباره واقعه عظیم کربلا و شخصیت‏ هاى حاضر در آن نوشته‏ اند، بیش از همه کتبى باشد که درباره هر یک از حوادث دیگر نوشته شده است. با اینکه هر سال بر شمار این قبیل آثار افزوده مى‏ شود، اما متأسفانه اغلب آثار مکتوب عاشورایی فاقد ژرف نگرى‏ هاى لازم براى درک ابعاد انسانى عمیق این واقعه بزرگ هستند. 

اما کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» ماحصل تعهدی والاست؛ با این تفاوت که نویسنده آن، فیلسوف و از توانایى‏ هاى کافى براى تعمق در لایه‏ هاى زیرین واقعه عاشورا برخوردار بود. براى او، حادثه کربلا با تمام عظمت و دردناکى‏ اش، تنها وجه پیداى قضیه بود که از وجه عظیم و ناپیداى خود خبر مى‏ داد.

چنین مقدر شد که علامه جعفرى به آسمان بپیوندد و این کتاب نیز مثل برخى آثار ارزشمند ناتمامش، ناتمام بماند. با درگذشت این دیده ‏بان جان عظیم انسانى، مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفرى، براى تکمیل کتاب حاضر، مجموعه سخنرانى‌هاى آن عزیز از دست رفته را که در دهه‏‌هاى محرم و با موضوع قیام خونین نینوا، در سال‏ هاى متوالى ایراد شده بود، استخراج و پیاده کرد و با صرف مدتى طولانى، تدوین و تنظیم آن انجام گرفت.


یکشنبه 100 مرداد 24 , ساعت 9:27 عصر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش ایکنا، فرهنگسرای قرآن همزمان با ایام محرم و در آستانه شهادت امام حسین(ع)، اقدام به تولیدات محتوایی و اجرای مسابقه غیر حضوری کرده است.

تولید 10 پوستر محرمی با عنوان «با کاروان عشق» و پادکست «قصه‌های عاشورایی» و تولید فتوکلیپ از آثار عاشورایی هنرمندان در رشته‌های مختلف، نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب با عنوان «همراه با هنرمندان» و «در قاب هنر» از جمله محتواهای تولید شده در فضای مجازی است.

اجرای مسابقه نقاشی مجازی با عنوان «سالار شهیدان» ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت تصویرگری از وقایع کربلا و شخصیت‌های قیام امام حسین(ع) طی دهه دوم و سوم محرم با مهلت ارسال آثار تا 31 شهریورماه از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی فرهنگسرای قرآن اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان برای اطلاع از این تولیدات می‌توانند به صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرای قرآن به نشانی quranfarhangsar مراجعه کنند.


یکشنبه 100 مرداد 24 , ساعت 9:25 عصر

احکام قبله در هر شرایط چیست؟

قبله مکانی است که نمازگزار به طرف آن مکان نماز می‌خواند. قبله‌ی مسلمانان مسجد‌الحرام و یا کعبه است که خداوند آن را تعیین کرده است. باید رو به خانه‌ی خدا نماز خوانده شود. علاوه بر نماز کار‌های دیگری مانند سربریدن حیوانات باید رو به قبله انجام شود.

در مواردی رو به قبله بودن واجب است عبارتند از:

– هنگام خواندن نماز‌های واجب

– قرار دادن فردی که در حال جان دادن است.

– دفن کردن میت

– زمان ذبح کردن حیوان

در مواردی رو به قبله بودن مستحب است که عبارتند از:

– هنگام دعا کردن

– هنگام خواندن قرآن

– هنگام اذان گفتن

– هنگام وضو گرفتن

– هنگام تعقیبات نماز

– هنگام رفتن به سجده شکر

– هنگام انجام سجده‌های مستحب و واجب در قرآن

– هنگام وضو گرفتن

– هنگام غسل گرفتن

– هنگام غسل دادن میت، میت باید رو به قبله باشد.

در برخی موارد رو به قبله بودن مکروه است که عبارتند از:

– هنگام جماع

– هنگام پوشیدن شلوار

در بعضی از موارد رو به قبله بودن حرام است و باید خیلی رعایت شود:

– هنگام دستشویی رفتن و تخلی، در این مورد هرگز نباید رو به قبله و یا پشت به قبله باشید.

مسائل مربوط به قبله مسلمانان

اما یک سری احکام و مسئله برای قبله وجود دارد؛ که به آن‌ها می‌پردازیم.

• نماز مستحبى را مى شود در حال راه رفتن و سوارى خواند؛ و اگر انسان در این دو حال نماز مستحبى بخواند، لازم نیست رو به قبله باشد.

اگر قبله مشخص نباشد تکلیف چیست
• پرسش: اگر در شرایط عادی (پرسیدن، قبله نما و…) بدست آوردن قبله میسر نباشد شخص چگونه باید قبله را پیدا کند؟

پاسخ: کسی که می‌خواهد نماز بخواند، باید برای پیدا کردن قبله کوشش نماید، تا یقین کند؛ که قبله کدام طرف است (و می‌تواند به گفته دو شاهد عادل، که از روی نشانه‌های حسی شهادت می‌دهند یا به قول کسی که از روی قاعده علمی قبله را می‌شناسد و محل اطمینان است عمل کند) و اگر این‌ها ممکن نشد باید به گمانی که از محراب مسجد مسلمانان یا قبر‌های آنان یا از راه‌های دیگر پیدا می‌شود عمل نماید حتی اگر از گفته فاسق یا کافری که به واسطه قواعد علمی قبله را می‌شناسد گمان به قبله پیدا کند کافی است. ادامه مطلب...

شنبه 100 مرداد 23 , ساعت 9:27 عصر

رفع استرس , راههای رفع استرس , برای رفع استرس

سنبل الطیب یا سنبل کوهی

برخی از مکمل های گیاهی بدون این که شما را خواب‌الود کنند( مانند اِل – تنانین)، از استرس تان کم می کنند، در حالیکه برخی از آن ها خواب آلودتان می کنند. سنبل کوهی در دسته ی دوم قرار می گیرد، یعنی دارای ترکیبات آرام بخشی است که برای درمان بیخوابی موثر است. درصورتی که میخواهید سنبل کوهی را امتحان کنید، عصر این کار را بکنید، نه پیش از رفتن به سرِ کار!

سنبل کوهی بوی ناخوشایندی دارد و به همین دلیل بیشتر اشخاص آنرا بصورت کپسول استفاده می کنند تا بصورت چای و دمنوش.

سنبل کوهی معمولاً با دیگر گیاهان ارام بخش مثل رازک، بابونه و بادرنجبویه ترکیب می شود.

چای سبز

چای سبز دارای ترکیبات ال –تیانین است که یک آمینو اسید است و میتواند به شما کمک کند تا اضطراب خویش را کاهش دهید، ارامش و ارامش ذهنی خویش را بهبود بخشید و با افزایش امواج مغزی آلفا بهتر تمرکز کنید. علاوه‌براین ، این آمینو اسید نقش مهمی در رشد اسید گاما – آمینوبوتیریک دارد که یک انتقال دهنده عصبی است که ارامش را در ذهن رواج می کند. شما میتوانید استرس خویش را با یک فنجان چای سبز کاهش دهید.

مواد مورد نیاز :

برگ های چای سبز- دو قاشق چایخوری

آب جوش- یک فنجان

آب لیمو ترش و عسل برای بهبود طعم این دمنوش

نخست، یک فنجان آب جوش بردارید و برگ های چای سبز را به آن اضافه کنید.

آنگاه درب آنرا بپوشانید و به آن اجازه دهید تا حدود 5 دقیقه بماند.

بعد از آن، آنرا فشار دهید میتوانید چند قطره آبلیمو تازه و عسل خام را بعنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید.

در پایان، میتوانید به آرامی آنرا بنوشید.شما باید این چای سبز را 2 تا 3 بار در روز بنوشید تا استرس و اضطراب خویش را کاهش دهید.

منیزیم سولفات( نمک اپسمی)

نمک اپسمی یکی دیگر از داروهای مفید و مؤثر برای درمان استرس میباشد ، استرس سبب کاهش سطح منیزیم در بدن و افزایش سطح آدرنالین می شود.

نمک اپسوم دارای منیزیم زیاد است که به افزایش مواد مغذی افزایش دهنده سرتونین در مغز کمک می کند. انی به نوبه خمود کمک می کند تا مشکل اضطراب، استرس، تحریک پذیری، بیخوابی و ریتم های غیر طبیعی قلب کاهش یابد.

2 فنجان منبزیم سولفات به وان حمام آب گرم خویش اضافه کنید

آنگاه این نمک را در آب مخلوط کنید.

برای 50 دقیقه داخل این آب قرار بگیرید و لذت ببرید.

از این شیوه برای درمان اضطراب 2 یا 3 بار در هفته استفاده کنید.

بابونه

چنانچه دچار دلهره و استرس هستید، دمنوش بابونه میتواند سبب آرام گرفتن شما بشود. بعضی از مواد تشکیل دهنده بابونه دقیقا همان کاری را با مغز می کنند که داروهای ارام بخش مانند والیوم انجام می دهند. تحقیقات نشان داده است، اشخاص مضطربی که 8 هفته پشت سر هم چای بانونه استفاده می کردند، بسیار بیشتر از بیمارانی که دارو می خوردند، اضطرابشان کاهش پیدا کرده است.

یکی دیگر از داروهای گیاهی مفید در کاهش استرس، گل ساعتی می باشد. گل ساعت میتواند مقدار گاما آمینوبوتیریک اسید( GABA) را در مغز افزایش دهد و در نتیجه به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.

گل ساعتی

یک فنجان چای گل ساعتی را برای کاهش اضطراب بنوشید. برای درست کردن این چای، 1 قاشق غذا خوری پودر گل ساعتی را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید تا دمنوش به مدت 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کرده و بصورت گرم میل نمایید. گل ساعت به صورت عصاره مایع و قرص( مکمل) هم موجود است.

همیشه پیش از استفاده یک مکمل با دکتر خویش مشورت کنید، زیرا امکان دارد که این مکمل ها با داروهای دیگری که استفاده می کنید، سازگار نباشد.

بچه های کوچک و زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه استفاده نمایند.

مصرف شیرین بیان

تصور می شود که شیرین بیان دارویی باستانی بوده و هزاران سال است که از آن استفاده می شود. تحقیقات گذشته نشان داده اند که شیرین بیان دارویی مفید در ازبین بردن استرس است. اشخاص بر این باورند که این گیاه در درمان بیماری هایی مثل آسم، قارچ انگشتان، خستگی، سرماخوردگی و آنفولانزا، ورم لثه، عفونت های قارچی، پسوریازیس و زخم بسیار مؤثر باشد.

چند راه حل اساسی برای رفع استرس

حمام جنگل

ژاپنی ها به حمام جنگل،« شیرین- یوکو» می گویند. حمام جنگل در واقع راه رفتن در بین درختان است. پژوهشگران ژاپنی واکنش های بدن افرادی که به مدت 20 دقیقه در بین جنگل و بوی عالی چوب و چمن و صدای جریان آب، پیاده روی کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. معلوم گردید این اشخاص استرس کمتری دارند و آرام تر هستند.

حمام آب گرم

هرچقدر هم حس استرس داشته باشید، بعد از استراحت در سونای خشک یا بخار، حس ارامش خواهید داشت. با گرم کردن بدن خویش، گرفتگی عضلات و استرس خویش را کاهش می دهید. حس گرما به عصب ها دستور کنترل وضعیت می دهد که روی سروتونین فرارسان های عصبی تأثیر می گذارد. گرم کردن بدن را میتوان نوعی ورزش هم دانست.

تمرین نفس کشیدن و سوال کردن برای هشیاری کامل هنگام تنفس، از خویش سؤال های ساده ای بپرسید. در یک جای آرام بنشینید، چشمان خویش را ببندید و به نحوه نفس کشیدن خویش و دم و بازدم هایتان توجه کنید. هم زمان از خویش سؤال های ساده ای سوال کنید و روی تنفس خویش تمرکز کنید. به عنوان مثال، دمای هوایی که وارد بینی شما میشوند چند است؟ هنگامی که نفستان بیرون می آید چه تغییری در بدن شما ایجاد می کند؟ زمانی که هوا وارد ریه های شما می شود چه حسی دارد؟

ورزش کردن از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

در کنار تمام موارد گفته شده ورزش مانند یک معجزه برای شما عمل می کند. درصورتی که از آن دست انسان هایی هستید که هیچگاه از جایتان برای ورزش کردن تکان نخورده اید اکنون زمان آن فرا رسیده است. میتوانید از یک پیاده روی ساده آغاز کنید. از روزی ده دقیقه به روزی یک ساعت پیاده روی کنید. ورزش کردن انرژی شما را دو چندان می کند و استرستان را از بین می برد. میتوانید از ورزش هایی مانند یوگا هم برای رفع استرس استفاده کنید.


شنبه 100 مرداد 23 , ساعت 9:19 عصر

حجاب در نماز, فلسفه حجاب در نماز, حجاب در نماز چگونه است

واژه حجاب و مشتقّات آن، هفت بار در قرآن کریم تکرار شده و در تمام موارد، به معنای پرده و مانع است.

فلسفه حجاب در نماز چیست؟

حجاب اصطلاحی دینی به معنای پوشاندن بعضی از نقاط بدن زنان و مردان در مذهب اسلامی. حجاب در ادیان و اقوام پیش از اسلام وجود داشته و آیاتی در قرآن و احادیثی از ائمه (ع)، از لزوم و اهمیت آن سخن گفته اند.

حکم حجاب در فقه در بخش نماز و نکاح مطرح شده است. این حکم از دیدگاه فقها ازاحکام ضروری دین اسلام است. در باور مسلمانان، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه از حکمت های واجب شدن حجاب است.

همچنین در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی در ایران، بی حجابی جرم محسوب می شود.

فلسفه حجاب چیست؟

با تأمل در حکمت تشریعِ حکم حجاب ـ که به تصریح آیات قرآن و احادیث، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه و ارزش گذاری عفاف و حیاست ـ گوناگونی مراتب احکام حجاب به خوبی قابل تحلیل است. تأکید قرآن و احادیث و متون فقهی بر اکتساب و تقویت ملکه عفت و تقوا، ضرورت رعایت حیا و عفاف در مناسبات زن و مرد غیرمحرم، و حرمت برخی امور (همچون قرارگرفتن زن و مرد غیرمحرم در یک محیط بدون امکان ورود شخص دیگر، نهی شدید از چشم چرانی مردان، وجوب ستر برای زن در برابر غیرمحرم و پرهیز او از هرگونه رفتار تحریک آمیز در محیط جامعه از قبیل تبرّج یا سخن گفتن مهیج) بیانگر ارتباط وثیق عفاف و حیا با حجاب است.

فلسفه حجاب در نماز چیست؟ خدا که به همه محرم است.

با توجه به این که خداوند متعال علیم و حکیم است، پس یکایک احکام، حکمت خاصى دارند، ولکن پى بردن به آن اسرار، براى ما هم، میسر نیست و هم، چندان مفید نیست چه این که با علم محدود ما از نیازها، استعدادها و نیز راه رفع نیازهاى واقعى و شکوفا کردن استعدادها به نحو صحیح و بدون مخاطرات جسمى و روحى، مادى و معنوى، چگونه مى توان چنین ادعایى کرد.

علاوه بر این که اساس در این احکام، فراخوان بشر به تعبد و اظهار بندگى در مقابل پروردگار است. البته چه بسا ممکن است آگاهى به این اسرار و حکمت ها حداقل در بعضى افراد، موجب تقویت انگیزه آنها در پیروى از آن دستورات شود به همین جهت در صدد کنکاش از اسرار و حکمت هاى احکام مى کنند.

در هر صورت حجاب و پوشش بانوان در نماز، علل و فلسفه هاى بسیاری دارد؛ از جمله:

• حجاب در نماز، خود نوعى تمرین مستمر و روزانه براى حفظ حجاب مى باشد و یکى از عواملى است که در رعایت دائمى پوشش اسلامى زن و جلوگیرى از آسیب پذیرى آن، نقش مهمى ایفا مى کند.

• وجود پوششى یک پارچه براى تمام بدن و داشتن پوششى مخصوص براى نماز، توجه و حضور قلب انسان را بیشتر مى کند و از توجه ذهن به تجملات و چیزهاى رنگارنگ مى کاهد و ارزش نماز را صد چندان مى کند.

• داشتن پوشش کامل در پیشگاه خداوند، نوعى ادب و احترام به ساحت قدس ربوبى است. از این ‏رو براى مردها نیز، داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همین ادب حضور در پیشگاه الهى زمینه ساز حضور معنوى و پذیرفته شدن به محضر حق مى شود.

اضافه بر آن، حکم پوشش در نماز، با حفظ حجاب در برابر نامحرم تفاوت هایى دارد و با آن قابل مقایسه نیست؛ به عنوان مثال؛ پوشاندن روى پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولى در نماز - بدون حضور نامحرم - واجب نیست.

• نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد، حجاب کامل را می‌طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و حفظ آرامش روحی نمازگزار را در پی دارد.

البته باید توجه داشت که موارد گفته شده، در حد یک احتمال است و دلیل اصلی حفظ حجاب و سایر عبادات، همانا تقویت روحی? تعبد و پذیرش خواست خدا در انسان است. ادامه مطلب...

جمعه 100 مرداد 22 , ساعت 10:26 عصر

ذکر یا فتاح,خواص ذکر یا فتاح

یاد و نام خدا همراه با ذکر او آثار و فایده های شگفت آور و بی نظیری دارد که هریک از آنها می تواند در سازندگی روحی و اخلاقی انسان تاثیر به سزایی داشته باشد. ذکر یا فتاح یکی از اسمهای اعظم پروردگار است و معجزات فراوانی را با این ذکر می توانید تجربه کنید.

ذکر یا فتاح

در بعضى از روایات روى ذکر "یا فتاح" براى حل مشکلات تکیه شده است، چرا که این اسم بزرگ الهى که به صورت صیغه مبالغه از "فتح" آمده بیانگر قدرت پروردگار بر گشودن هر مشکل و از میان بردن هر اندوه و غم، و فراهم ساختن اسباب هر فتح و پیروزى است، در واقع هیچ کس جز او "فتاح" نیست، و "مفتاح" و کلید همه درهاى بسته در دست قدرت اوست.

ذکر یا فتاح برای روشنایی قلب:

امام رضا علیه السلام می فرماید: هر شخص مؤمن در روز جمعه بعد از نماز صبح، هفتاد مرتبه با نیّت خالص وتوجّه به خدا و معناى آن، دست بر سینه گذارد و بگوید: «یا فَتَّاح»، غفلت ‏از دل او خارج شود و خداوند متعال درِ دلِ او را به سوى عالم نور و معنى ‏مى ‏گشاید.( خواصّ آیات قرآن کریم: 77 )

ذکر یا فتاح برای ازدواج:

ذکر یا فتاح را برای ازدواج باید به مدت هفت روز بعد از نماز های پنج گانه قرائت کنید . ذکر یا فتاح برای ازدواج در هر مرحله باید 125 مرتبه قرائت شود. اگر در این هفت روز روزه بگیرید قدرت اجابت ذکر یا فتاح 70 برابر می شود.

ذکر یا فتاح برای گشایش کار:

ذکر یا فتاح برای گشایش کار بسته بسیار توصیه شده است. 135 مرتبه بعد از نماز صبح قرائت شود . بهتر است تا زمانی که کار بسته باز نشده باشد آن را ادامه دهید . در زمان ذکر یا فتاح برای گشایش کار می توانید مانند ذکر یا فتاح برای ازدواج هفت روز اول را روزه بگیرید.

 

ذکر یا فتاح برای آگاه سازی:

اگر خواهند از امر پنهانى آگاهى حاصل شود دو رکعت نماز بخواند و در سجده آخر صد و پنجاه مرتبه بگوید: (یا فتاح ) آن امر ظاهر شود


پنج شنبه 100 مرداد 21 , ساعت 8:41 عصر

آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: در قرآن کریم دو بار واژه اخسرین (زیان کار ترین) آمده است؛ طبق آیه 103 و 104 سوره کهف، اخسرین انسان هایی هستند که در دنیا زحمت کشیده، ولی وقتی می خواهد در قیامت از آن استفاده کنند، متوجه می شوند که هیچ چیز ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، امروز در جلسه عزای سیدالشهدا در غدیریه اصفهان، اظهار کرد: در قرآن کریم واژه خُسر و مشتقاتش 65 مرتبه آمده است.

وی بیان کرد: خُسر و خُسران از جمله واژگان قرآنی است که ما را حساس می کند، چند رقم خُسران داریم، بدترین آن این است که کسی سرمایه اش از دست دهد، اما خُسران کمتر این است که سرمایه اصلی باقی است، ولی در معامله ضرر می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ضرر سوم آن است که کسی نه سود کند و نه ضرر، که به تعبیر بازاریان این هم خود یک نوع خُسران است، اما در قرآن کریم دو بار واژه اَخسرین (زیان کار ترین) آمده است، طبق آیه 103 و 104 سوره کهف(قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالً)، انسان هایی هستند که در دنیا زحمت کشیده ولی وقتی می خواهد در قیامت از آنها استفاده نماید، متوجه می شود که هیچ چیز ندارد.

وی افزود: خداوند در آیه 104 کهف تاکید می فرماید «الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ...» که تاکید دارد عقیده انسان این است که زحمت می کشد و اعمال جمع آوری می کند، اما این در حالی است که هیچ چیز ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان در توضیح اینکه اخسرین اعمال چه کسانی هستند، گفت: اولین افراد، انسان های وسواسی هستند، از صبح تا شب زحمت می کشند و وسواس دارند، اما طبق فتوای علما، برخی از اعمال وسواسی باطل است و متاسفانه این افراد در دنیا از علما هم سؤال نمی کند.

وی ابراز کرد: نمونه دوم اخسرین، کسانی هستند که گناه می‌کنند، ولی با زحمت فراوان، مثل کسی که رابطه نامشروع برقرار می کند ولی زندگی اصلی  و آبرویش از بین می رود، این کسی است که هم دنیا و هم آخرتش از بین می رود.

آیت الله مهدوی اذعان کرد: مخالفین شیعه، گروه سوم از اخسرین هستند، مسلمان است ولی مخالف شیعه!!، در دنیا زحمتش می کشد ولی در آخرت هیچ چیز ندارد. لذا به اهل بیت(ع) توسل کنید تا از خسران در امان بمانیم


چهارشنبه 100 مرداد 20 , ساعت 10:56 عصر

حمل علامتهای فلزی دارای نقش و نگار در مراسم عزاداری که از نظر محتوایی وارزشی تاثیر گذار نیست،از نظر شرعی چگونه است؟

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال ندارد.

حضرت آیت الله بهجت: اشکال ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی: مانعی ندارد،اصلی در شرع ندارد ولی دلیلی بر حدمت آن نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: وجهی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: سزاوار است از علم های سادهتر و سبک تر که یاد آور پرچم علمدار کربلا باشد استفاده شود.

حضرت آیت الله تبریزی: حمل علامت در دستجات عزاداری مانعی ندارد و به قصد تعظیم شعائر حسینی است.


استفاده از نی در عزاداری:

نی زدن در مراسم عزاداری و هیئات سینه زنی یا زنجیرزنی چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله بهجت: نی زدن اشکال دارد.
حضرت آیت الله تبریری: نی از آلات لهو است نی زدن و گوش دادن به آن جایز نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:اگر به صورت مطرب و مناسب مجالس خوشگذرانی نواخته شود یا به نوعی وهن و هتک محسوب شود جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر به کیفیت لهوی نباشد مانعی ندارد.

هروله در عزاداری:

بعضی از مداح ها می گویند: امام حسین(علیه السلام) روز عاشورا هروله کرد،لذا در عزاداری ها باید هروله نمود آیا چنین عملی مشروع است؟

حضرت آیت الله سیستانی:صحت مطلب نقل شده ثابت نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:چنین چیزی نشنیده ایم.

حضرت آیت الله تبریزی:خصوصیات واقعه از امور قطعیه نیست، لذا با تخیلات و تصور واقعه از دید و ملاحضات افراد نخلوط می شود و این امور را نباید به ائمه علیه السلام نسبت داد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: در مورد سوال هروله استحباب ندارد و انجام آن به قصد عبادت مشروع نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این مطلب صحت ندارد و امام حسین (علیه السلام) هرگز در عاشوراهروله نکرد.

حضرت آیت الله بهجت: به قصد استحباب خصوصی انجام ندهند.


سه شنبه 100 مرداد 19 , ساعت 11:15 عصر

شخصیت امام حسین,شخصیت امام حسین ع چیست,خصوصیات اخلاقی امام حسین ع

حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام، مشهور به اباعبدالله و سیدالشهداء ( 4ق- 61ق)، امام سوم شیعیان است که در واقعه عاشورا به شهادت رسید. او بعد از برادرش امام حسن علیه السلام، ده سال امامت را بر عهده داشت. دوره امامت امام حسین علیه السلام با حکومت معاویه هم زمان بود. بنابر گزارش های تاریخی، امام حسین علیه السلام در مواردی به عملکرد معاویه سخت اعتراض نموده است، من جمله بعد از کشته شدن حُجْر بن عَدِی نامه ای توبیخ آمیز برای وی نوشت و در ماجرای ولایت عهدی یزید نیز از قبول بیعت پرهیز کرد و در سخنانی در حضور معاویه و دیگران، این مبادرت معاویه را نکوهید و یزید را فردی نالایق خواند.

ویژگیهای شخصیتی امام حسین علیه السلام 

فروتنی و تواضع

امام حسین (ع) مانند جد بزرگوارش در فروتنی و تواضع اسوه حسنه و الگو برای جهانیان بود؛ چنان که در تفسیر عیاشی مذکور است: حسینعلیه السلام بر جمعی از مساکین بگذشت که عبای خویش را بر زمین گسترده و مشغول خوردن نان خشکی بودند، حضرت را دعوت به نشستن و خوردن غذای خود نمودند، امام حسین فورا دعوت آنان را اجابت نمود و مشغول خوردن نان آنان شدند و فرمودند:( ان الله لا یحب المستکبرین) بدرستی که خدا متکبران را دوست ندارد و سپس فرمود: من دعوت شما را پذیرفتم شماهم دعوت مرا اجابت کنید و آنان را با خود به خانه برد و همسر خود رباب را فرمود: آنچه ذخیره کرده ای بیاور، و ایشان را ضیافت و انعام فرمود. 

قاطعیت

یکی از صفت های بارز و سجایای اخلاقی حسین علیه السلام ارادة قوی و عزم راسخ و تصمیم قاطع آن بزرگ مرتبه است که این خصلت را از جد گرامی محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله به ارث برده است که حضرت محمد (ص) با این قاطعیّت بود که توانست مسیر تاریخ و معنای زندگی و ملاک ارزش ها را تغییر دهد و یک تنه دربرابر همه قدرت های شیطانی که می خواستند از گفتن کلمه الله جلوگیری کنند ایستاد.

شرم و حیا

امام حسین علیه السلام هنگام بخشش به سائل دچار شرم و حیا می شدند و بر او رقت می کردند. داستان یک عرب بیابان نشین که از امام حسین ع ضمن خواندن ابیاتی درخواستی کرد، از آن جمله است. حضرت وارد خانه شدند و چهار هزار درهم در عبایشان پیچیدند و آن را بخاطر حیا از سائل از شکاف در منزل به او دادند و گفتند:« بگیر، من از تو معذرت می خواهم که درصورتی که در آینده مال و ثروتی بدست آوردیم، ابر رحمت ما بر تو خواهد بارید؛ ولی چه کنم که زمانه متحول است و ما از مال و دنیا اندکی داریم.»


<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ