سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که به بلایى سخت دچار است چندان به دعا نیاز ندارد تا بى بلایى که بلایش در انتظار است . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 100 مرداد 20 , ساعت 10:56 عصر

حمل علامتهای فلزی دارای نقش و نگار در مراسم عزاداری که از نظر محتوایی وارزشی تاثیر گذار نیست،از نظر شرعی چگونه است؟

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال ندارد.

حضرت آیت الله بهجت: اشکال ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی: مانعی ندارد،اصلی در شرع ندارد ولی دلیلی بر حدمت آن نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: وجهی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: سزاوار است از علم های سادهتر و سبک تر که یاد آور پرچم علمدار کربلا باشد استفاده شود.

حضرت آیت الله تبریزی: حمل علامت در دستجات عزاداری مانعی ندارد و به قصد تعظیم شعائر حسینی است.


استفاده از نی در عزاداری:

نی زدن در مراسم عزاداری و هیئات سینه زنی یا زنجیرزنی چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله بهجت: نی زدن اشکال دارد.
حضرت آیت الله تبریری: نی از آلات لهو است نی زدن و گوش دادن به آن جایز نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:اگر به صورت مطرب و مناسب مجالس خوشگذرانی نواخته شود یا به نوعی وهن و هتک محسوب شود جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر به کیفیت لهوی نباشد مانعی ندارد.

هروله در عزاداری:

بعضی از مداح ها می گویند: امام حسین(علیه السلام) روز عاشورا هروله کرد،لذا در عزاداری ها باید هروله نمود آیا چنین عملی مشروع است؟

حضرت آیت الله سیستانی:صحت مطلب نقل شده ثابت نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:چنین چیزی نشنیده ایم.

حضرت آیت الله تبریزی:خصوصیات واقعه از امور قطعیه نیست، لذا با تخیلات و تصور واقعه از دید و ملاحضات افراد نخلوط می شود و این امور را نباید به ائمه علیه السلام نسبت داد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: در مورد سوال هروله استحباب ندارد و انجام آن به قصد عبادت مشروع نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این مطلب صحت ندارد و امام حسین (علیه السلام) هرگز در عاشوراهروله نکرد.

حضرت آیت الله بهجت: به قصد استحباب خصوصی انجام ندهند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ