سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] اگر خداوند از نافرمانى خود بیم نمى‏داد ، واجب بود بشکرانه نعمت‏هایش نافرمانى نشود . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 102 دی 7 , ساعت 9:34 عصر

پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه هویت یک مدعی دروغین را با تخریب‌گری انقلاب اسلامی در گفتار و اعمالش می‌توان تشخیص داد، گفت: با بررسی جریان انقلاب به این مسئله می‌رسیم که انقلاب اسلامی می‌تواند یک ابزار و معیار در تشخیص مدعیان دروغین مهدویت باشد، همان‌طور که رسالت خود می‌داند که گفتمان مهدویت را به عرصه جهانی انتقال دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در سومین شماره از سلسله گفت‌وگو‌های «معرفت‌افزایی مهدوی» بیان کرد: در شماره اول این موضوع، مطرح شد که جامعه فارغ از امام عصر(عج) گرفتار سبک زندگی جاهلی می‌شود و آیات و روایات متعددی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد جامعه‌ای که معرفت امام و همراهی با ایشان را نداشته باشد، از نگاه روایات یک جامعه مرده است.

وی افزود: در شماره دوم درباره تبیین موضوع معرفت و نقشه راه معرفت به امام که همان معرفت خداست، سخن گفتیم و از زیارت جامعه کبیره به‌عنوان نقشه راه رسیدن به معرفت امام زمان(عج) یاد شد که با فهم و تفسیر فرازهای این زیارت می‌توان ادعاهای دروغین فرقه‌های نوظهور و انحرافی مهدویت را خنثی کرد و روش‌های فهمی زیارت جامعه کبیره برای بهر‌ه‌مندی عموم مردم از این زیارت نیز ذکر شد.

رضایی اظهار کرد: در شماره سوم به یکی از شئون زیارت جامعه کبیره اشاره شد که فرمود: «السَّلامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ» و امام دعوت‌کننده به سمت خداست و به سوی نفسانیت دعوت نمی‌کند همچنین مطرح شد که فرقه‌های انحرافی مهدویت به‌دنبال تخریب و مخدوش کردن چهره ولایت فقیه و انقلاب هستند، همان‌گونه که در دوران اغتشاشات با نسبت دادن حکومت طاغوت و دیکتاتوری به انقلاب اسلامی ایران در راستای کاهش مقبولیت و پذیرش جامعه نسبت به آن تلاش کردند.

هویت مدعی دروغین مهدویت را چگونه بشناسیم

وی ادامه داد: اگر شخص مدعی دعوت‌کننده به سوی خدا به سمت مریدپروری و حلقه‌پروری حرکت کند این دعوت باطل است، زیرا شئون دعوت به سوی خدا را همان‌گونه که در زیارت جامعه کبیره ذکر شده، رعایت نکرده است. با استناد به این مطلب، در جمهوری اسلامی به‌عنوان یک جریان مقدمه‌ساز ظهور هم حتی اگر دعوت به نفس از سمت اشخاص مشاهده شود باطل است، اما با بررسی جریان انقلاب به این مسئله می‌رسیم که انقلاب اسلامی می‌تواند یک ابزار و معیار در تشخیص مدعیان دروغین باشد.

رضایی با اشاره به اینکه هویت یک مدعی دروغین را با تخریب‌گری انقلاب اسلامی در گفتار و اعمالش می‌توان تشخیص داد، تصریح کرد: غایت و ابعاد تئوریک و عملیاتی انقلاب اسلامی در مسیر ظهور قرار دارد اگرچه در این مسیر خطا، نقصان و کندروی‌هایی را شاهد بودیم، اما مسیر انقلاب اسلامی در چارچوب ظهور قرار دارد و این موضوع در ادبیات و گفتار امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مشهود است.

وی افزود: امام خمینی(ره) در سخانی فرمود: «من امیدوارم این کشور با همین قدرت که تا اینجا آمده است و با همین تعهد و همین بیداری که از اول قیام کرده است و تا اینجا رسانده است باقی باشد این نهضت و این قیام تا صاحب اصلی ان‌شاءالله بیاید و ما و شما و ملت ما را به او امانت تقدیم کنیم»؛ نوع نگرش امام خمینی(ره) به انقلاب اسلامی نگاه اصالی نیست بلکه نگاه ربطی است که از آن با قید «امانت» در کلام خود یاد می‌کند و هیچ‌ نوع مالکیت و طمعی در نوع نگرش امام(ره) و مقام معظم رهبری به نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیست.

پژوهشگر مهدویت بیان کرد: منظومه ادبیاتی مقام معظم رهبری درباره حضرت ولی عصر(عج) در چارچوب رسیدن به ظهور است و در طرح چندمرحله‌ای ایشان که مراحل تشکیل حکومت تا تمدن‌سازی و در نهایت رسیدن به عصر ظهور را تشریح می‌کند، این نوع نگرش به‌وضوح قابل درک است.

تخریب ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در فرقه‌های انحرافی مهدویت

وی ادامه داد: زمانی که نسخه حقیقی انتظار بدون هیچ ادعایی عرضه می‌شود که انقلاب اسلامی ایران مصداق بارز آن است، نسخه‌های بدلی تنها در صورتی می‌توانند جایگزین آن شوند که به تخریب یا تحریف نسخه حقیقی دست بزنند و به‌ همین‌ خاطر در گفتار و اعمال فرقه‌های انحرافی مهدویت پروژه تخریب ولایت فقیه و انقلاب اسلامی قابل رؤیت است. دعوت به اغتشاشات و تحریک مردم در فضای مجازی و انتشار عکس‌نوشته‌ها و بیانیه‌های مختلف در فضای مجازی توسط آنها در همین راستاست.

رضایی گفت: هدف فرقه‌های انحرافی تا پیش از شکل‌گیری و حتی ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی مشروعیت‌زدایی از انقلاب بود و زمانی که متوجه شدند مردم مشروعیت نظام را با تمام وجود درک کردند و حربه آنان بی‌نتیجه ماند، در گام دوم پروژه تخریب انقلاب اسلامی را کلید زدند و طی آن، به دنبال مقبولیت‌زدایی از انقلاب بودند و با استفاده از روایت‌های مختلف تلاش کردند تا سطح اقبال، پذیرش و گرایش قلبی جامعه نسبت به نظام جمهوری اسلامی را کاهش بدهند و در راستای آن از احادیث هم در پیشبرد اهدافشان استفاده کردند که فرمود: «کلُّ رَایَةٍ تُرفَعُ قَبلَ قِیامِ القائِمِ فَصاحِبُها طاغُوت؛ هر پرچمى قبل از قیام قائم برافراشته شود، پرچمدار آن، طاغوت است.»

پژوهشگر مهدویت افزود: بررسی دقیق این روایات نه تنها باعث پشت کردن جامعه به انقلاب اسلامی و زیر سؤال رفتن مقبولیت و مشروعیت نظام نمی‌شود، بلکه حجیت و سطح مقبولیت آنان را به مراتب پررنگ‌تر می‌کند زیرا در عبارت کامل این روایت آمده است: «کل رایة ترفع قبل قیام القائم فصاحبها طاغوت یعبد من دون الله عز وجل؛ هر پرچمى قبل از قیام قائم برافراشته شود، پرچمدار آن، طاغوت است این پرچم به سمت عبودیت غیر از خداوند و ظهور دعوت می‌کند.»(وسائل الشیعه، ج11، ص37)

وی گفت: روایت دیگری در اصول کافی آمده است که امام باقر(ع) می‌فرماید: «مَنْ رَفَعَ رَایَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ؛ هر کس پرچم گمراهى برافرازد سرکش و باطل باشد.»(کافی، ج8، ص296) یعنی اگر پرچم ضلالت از جنس نهی و نفی ظهور و قیام امام زمان(عج) و دعوت به غیر از خداوند باشد، صاحب آن پرچم طاغوت است.

رضایی بیان کرد: با بررسی واژه «طاغوت» در قرآن کریم درمی‌یابیم که طاغوت آن حکومت، جریان یا فردی خواهد بود که در مقابل جبهه نورانیت قرار گرفته است، همانطور که خداوند فرمود: «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ؛ کسانى که کفر ورزیده‏‌اند سرورانشان همان عصیانگران طاغوتند که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی‌ها به در مى‌برند.»(سوره بقره/ آیه 257)

انقلاب اسلامی و انتقال گفتمان مهدویت به جهان

وی تصریح کرد: خداوند در آیه 256 سوره بقره فرمود: «مَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ» در این آیه کفر به طاغوت به‌مثابه ایمان به خدا معرفی شده و طبیعتاً طاغوت نباید به ایمان به خداوند دعوت کند، در نتیجه، آیات و روایات مختلف به ما نشان می‌دهد اگر حکومتی در راستای ایمان به خدا، نورانیت، عبودیت خداوند و در چارچوب آرمان­‌های ظهور گام برمی‌دارد نمی‌تواند انقلاب طاغوت باشد.

پژوهشگر مهدویت گفت: عدم فهم جامع نسبت به روایات و دفاع کردن صرف نسبت به برخی الفاظ در محدوده روایی باعث شکل‌گیری نگاهی محدود و خشک نسبت به ماهیت انقلاب اسلامی، مقدمه‌سازی ظهور و مهدویت شده است. علاوه‌ بر این با بررسی واژه طاغوت به این نتیجه می‌رسیم که طاغوت از ماده طغیان گرفته است و طغیان به‌ معنای تعدی و تجاوز از حقوق خداوند است، در حالی که در مقدمه‌سازی ظهور، حرکت پیش روی انقلاب به سمت احیای گفتمان دینی است.

رضایی با بیان اینکه متأسفانه برخی از بدنه‌های جامعه وارد این جنگ روانی شدند زیرا نگاه عمیق نسبت به مهدویت وجود نداشت، اظهار کرد: انقلاب اسلامی می‌تواند ما را در مسیری هدایت کند که بتوانیم تشخیص بدهیم مدعی مهدویت در دعوت به‌سوی خداوند صادق نیست. انقلاب اسلامی در مسیر بسط دادن آرمان مهدویت افراد را از کنج‌گیری، قعود، سکون و انتظار شخصی به یک عرصه اجتماعی کشاند و رسالت خودش می‌داند که گفتمان مهدویت را به عرصه جهانی انتقال دهد.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ