سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزاوارتر مردم به بخشودن ، تواناترشان است به کیفر نمودن . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 103 خرداد 9 , ساعت 10:19 صبح

وزیر شهید، حسین امیرعبداللهیان دیپلماتی جهانی و مجاهد بود که همه زیروبم‌های رهبری جبهه مقاومت از لبنان گرفته تا سوریه، از یمن و عراق تا فلسطین را می‌شناخت.

به گزارش ایکنا، پایگاه خبری العهد لبنان در یادداشتی به قلم ایمان مصطفی، تحلیلگر لبنانی به بررسی وجوه شخصیتی و فعالیت‌های بین‌المللی شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران که به همراه شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید، پرداخته است.
 
متن ترجمه این یادداشت در ادامه می‌آید:
 
وزیر شهید، حسین امیرعبداللهیان دیپلماتی جهانی و مجاهد بود که همه زیروبم‌های رهبری جبهه مقاومت از لبنان گرفته تا سوریه، از یمن و عراق تا فلسطین را می‌شناخت. 
 
امیرعبداللهیان فقط وزیر امور خارجه ایران نبود، بلکه وزیری برای تمام منطقه بود و از حقوق همه ملت‌ها دفاع می‌کرد. او همیشه یاریگر مسئله فلسطین بود تا جایی که در میان اعراب و لبنانی‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و آنها با افتخار به او ادای احترام کردند.
 

فقدان او ضایعه‌ای بزرگ و زخم نبودنش بسیار عمیق است

 
عدنان منصور، وزیر سابق امور خارجه و امور مهاجرین لبنان، از رابطه‌ای که 12 سال پیش با امیرعبداللهیان داشته یاد می‌کند. به گفته او، کلمات در رثای دوست عزیزش قاصر است و یقیناً فقدان او ضایعه‌ای بزرگ و زخم نبودنش بسیار عمیق است.
 
منصور در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد تأکید می‌کند که امیرعبداللهیان فردی با اخلاق و دارای اصولی استوار بود که ارتباط تنگاتنگی با میهن و ملت خود داشت. او شبکه‌ای از روابط دوستانه را بین ایران و کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه ایجاد کرده است. 
 
منصور تأکید می‌کند که امیرعبداللهیان دیپلماتی درجه یک، دارای مهارت و احساس مسئولیت بالا بود. همه این ویژگی‌ها علاوه بر روحیه انسان دوستانه‌ای است که او داشت و به وسیله آن از دیگران متمایز بود.
 
منصور در ادامه این گفت‌وگو به تفصیل درباره این وزیر فعال و پرانرژی سخن می‌گوید که او بسیار با فرهنگ و دوراندیش بود و در بازدیدها و دیدارهایی که از کشورهای منطقه انجام می‌داد، دائم در حال جنب و جوش بود. امیرعبداللهیان جنبشی دیپلماتیک و فعال برای وزارت امور خارجه ایران، به ویژه در پرونده درخواست توقف جنگ اخیر غزه تشکیل داده بود.
 
یادداشت/ امیرعبداللهیان مدافعی شجاع و سرسخت برای فلسطین بود

 

امیرعبداللهیان مدافعی شجاع و سرسخت برای فلسطین بود

منصور رابطه مستحکم امیرعبداللهیان با فلسطین را نیز نادیده نمی‌گیرد و می‌گوید: او هرجا که بود مدافع حق و حقیقت بود و به مسئله فلسطین اهتمام می‌ورزید. به دقت وضعیت مقاومت در لبنان، عراق، یمن و سوریه را دنبال می‌کرد و در همه کنفرانس‌ها و همایش‌ها از مقاومت حمایت می‌کرد. از این رو این رزمنده دلیر تا آخرین نفس از مسئله فلسطین دفاع می‌کرد. 
 
منصور می‌گوید: امیرعبداللهیان به اصول انقلاب و امام راحل، حضرت آیت‌الله خمینی (ره) در حمایت از آرمان فلسطین پایبند و به سیاست چند دهه گذشته انقلاب تا آخرین لحظات زندگیش ملتزم بود.
 

امیرعبداللهیان و لبنان

 
لبنان جایگاه ویژه‌ای در قلب امیرعبداللهیان داشت. بر اساس سخنان منصور، وزیر شهید امور خارجه ایران در مبارزه با دشمن صهیونیستی برای آزادسازی خاک لبنان، در کنار ملت این کشور و مقاومت می‌ایستاد. 
 
منصور می‌افزاید: این وزیر شهید برای ایجاد روابط دوجانبه میان تهران و بیروت در تمام عرصه‌های مشترک و همچنین برای تقویت همکاری و مساعدت بین دو کشور دوست و برادر ایران و لبنان تلاش بسیار کرد. لذا فقدان او ضایعه‌ای بزرگ برای کشور لبنان است.
 
منصور در پایان این گفت‌وگو به آثار انقلاب اسلامی ایران و رئیس جمهور شهید این کشور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او، در لبنان و فلسطین و منطقه می‌پردازد و می‌گوید: اقدامات و تلاش‌های این دو نفر در سال‌های اخیر برای برجسته کردن نقش مقاومت، به جهت وحدت صفوف مقاومت و ایجاد عرصه گسترده‌ای در منطقه برای رویارویی با دشمنی بود که در کمین امت اسلامی است؛ آنها همچنین در جهت مقابله با جنایات دشمنان علیه ملت‌ها تلاش می‌کردند.»
 
شهید حسین امیرعبداللهیان در اردیبهشت سال 1343 در دامغان از توابع استان سمنان زاده شد. او دانش‌آموخته رشته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال 1375 و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود.
 
شهید امیرعبداللهیان به علت دو دهه مسئولیت در وزارت امور خارجه به‌خصوص در سمت معاون عربی و آفریقایی این وزارتخانه، ارتباط نزدیکی با شهید قاسم سلیمانی داشت. زمانی که شهید سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و امیرعبداللهیان کارشناس عراق در وزارت امور خارجه بود.
 
شهید امیرعبداللهیان در جریان تحولات عراق در سال 2003 با سرنگونی صدام حسین، مسئول پرونده عراق در وزارت امور خارجه شد.
 
روحیه شهید سلیمانی او را شیفته خود کرده بود حتی در ملاقات با هیئت‌ها و مقامات اروپایی گفته بود: «شما باید از جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی تشکر کنید زیرا سلیمانی به صلح و امنیت جهانی کمک کرده است. اگر جمهوری اسلامی نبود ایستگاه‌های مترو و مراکز تجمع شما در بروکسل و لندن و پاریس امنیت نداشت.»
 
موضع‌گیری‌های او به‌شکلی بود که از جبهه مقاومت که در تضاد با اسرائیل است، حمایت می‌کرد.
 
در 30 اردیبهشت 1403، امیرعبدالهیان به همراه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید کشورمان، در مراسم افتتاح یک سد در ورزقان واقع در استان آذربایجان شرقی حضور یافته بود که در بازگشت از این محل بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه دچار سانحه شد و همه سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند.
 
یادداشت/ امیرعبداللهیان مدافعی شجاع و سرسخت برای فلسطین بود


لیست کل یادداشت های این وبلاگ