سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و از او پرسیدند امیر مؤمنان خود را چگونه مى‏بینى ؟ فرمود : ] چگونه بود آن که در بقایش ناپایدار است و در تندرستى‏اش بیمار ، و از آنجا که در امان است مرگ به سوى وى روان است . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 92 مرداد 9 , ساعت 2:23 صبح

سلام نماز روزه هاتون قبول باشه مارا در این شبهای قدر دعا بفرمایین

باز ادم در این روزها چه حرفا میشنوه

چندی است که گروه ها و افراد مختلفی درباره حضور و یا عدم حضور آقای هاشمی در نماز جمعه اظهار نظر می کنند بدون اینکه به این مطلب اشاره داشته باشند که خود او از حضور در نماز جمعه انصراف داده است.

به گزارش جام نیوز، آقای هاشمی فروردین ماه سال 91 به روزنامه آرمان درباره عدم حضور خود گفته بود که " اگر بخواهم به نماز جمعه بیایم و جمعیتی همانند نماز جمعه آخری بخواهد بیاید، مساله شکل دیگری به خودش می?گیرد. بعلاوه اینکه مایلم افراد دیگری نماز جمعه را اقامه کنند. من همه حرف?ها را در نماز جمعه زده?ام. اوایل مدتی دعوت می?کردند که من نمی?رفتم. وقتی نرفتم، دیگر دعوت نمی?کنند.»

 

اما حالا ضدنقلاب همصدا با برخی افراد داخلی که بسیاری از آنها تاکنون در هیچ نمازجمعه ای شرکت نداشته اند از آقای هاشمی می خواهند که نماز جمعه را او اقامه کند.

 

در این میان تقی رحمانی از نیروهای ملی مذهبی ساکن در خارج از کشور ضمن  اصرار برای حضور  آقای هاشمی در نماز جمعه، علت آنرا نیز بیان می کند.

رحمانی در یادداشتی با عنوان "چرا هاشمی باید نماز جمعه بخواند؟ " توضیح می دهد که " نماز جمعه در حکومت دینی یا حکومت غیر دینی برای بسیاری از مؤمنان و مسلمانان جایگاه مهمی دارد. به گونه‌ای که اگر از این تریبون هر باوری ترویج و تبلیغ شود در عمل بر آحاد جامعه هم تاثیر گذار است. این اصلی است که مخالفان و موافقان دین نباید در آن تردید کنند.»
وی اضافه می کند که "با این وصف و با توجه به واقعیت جامعه ایران، اهمیت نماز جمعه دو وجهی می شود. در این مورد بر روشنفکران نقدی وارد است؛ آنان هم در دوره انقلاب و هم در دوره اصلاحات از اهمیت این نهاد غفلت کردند. نقدی که ملی- مذهبی‌ها تا خاتمی را شامل می شود. جمعی از اصلاح طلبان در دوره اصلاحات، کار را به آنجا جا کشیده شد که گفتند: "جمهوریت نظام را ما حفظ می کنیم و اسلامیت نظام را شورای نگهبان."

 

این فعال ملی مذهبی بدون اشاره به عدم تمایل هاشمی برای حضور در نماز جمعه مدعی میشود که "یک بار که او از حق مردم سخن گفت، از این تریبون کنار گذاشته شد. در صورتی که این تریبون، در اصل متعلق به مردمی است که به آن باور دارند ... در این زمینه هاشمی، روحانی، خاتمی و دیگران حق دارند تا در این تریبون، سخن بگویند.»
به باور تقی رحمانی " هاشمی حتی باید در شهر قم خطبه بخواند تا در این شهر بتواند نگاهی که دارد را ترویج کند. چرا که ترویج مدارا امری لازم است که باید از تمام تریبون‌های جامعه تبلیغ شود.»

 

او می گوید که " هاشمی و حتی خاتمی که اخیرا به جامعه مدنی وارد شده است، با توجه به تفاوت‌های موجود در نقششان باید بدانند که لباس روحانیت، موقعیت ساز بوده و امتیازی برایشان آورده است. امتیازی که ایشان را در جامعه با یک نفر غیر روحانی متمایز می کند و امتیازاتی را برایشان به همراه خواهد داشت.»
تقی رحمانی آقای هاشمی را با توجه به مواضعش، مطلوب نیروهای سکولار می داند و بر همین اساس " بازگشت هاشمی به نماز جمعه" را "گامی مهم"  قلمداد می کند.

 

او در پایان می نویسد: « از سوی دیگر نیروهای سکولار و روشنفکران مسلمان باید بدانند که نمی توانند نسبت به تربیون نماز جمعه بی‌اهمیت باشند. به عنوان مثال روشنفکران مسلمان به علت باورهای مذهبی که نماز جمعه را محلی برای همایش مسلمانان می دانند، باید به این نهاد بیندیشند. آنان باید تلاش کنند تا این تریبون تبدیل به نهادی مدنی شود تا خواست مردم را با مردم و حکومت‌ها در میان بگذارند.

 

نیروهای سکولار نیز بهتر می دانند که اگر امام جمعه فردی مانند طالقانی باشد، برای جامعه و آنها بسیار بهتر خواهد بود تا فردی مانند آقای جنتی. به عبارتی فضایی که هر امام جمعه می سازد، می تواند به ضرر تسامح یا به نفع آن باشد.
در همین راستا بازگشت هاشمی به نماز جمعه می تواند گامی مهم در راستای چند صدایی در نماز جمعه باشد.»



لیست کل یادداشت های این وبلاگ